
Policie České republiky – KŘP kraje Vysočina
S jarním počasím vyrazili na silnice i první motorkáři
PELHŘIMOVSKO:
Bezpečná jízda-používání prvků pasivní bezpečnosti
V sobotu krátce po poledni vyjížděli policisté skupiny dopravních nehod k havárii řidiče motocyklu, která se stala v Pelhřimově. Sedmačtyřicetiletý řidič neregistrovaného motocyklu Yamaha FZ 6 jel v Pelhřimově po ulici Humpolecká směrem do centra Pelhřimova. Při jízdě po přímém úseku neponechal řidič dostatečnou vzdálenost za před ním jedoucím vozidlem VW Sharan, který začal odbočovat vpravo. Motocyklista narazil přední části motorky do pravého boku vozidla. Při nehodě utrpěl motocyklista zranění, se kterým byl převezen do pelhřimovské nemocnice. Dechová zkouška byla negativní. Hmotná škoda byla vyčíslena na 70.000 korun.
V letošním roce je to první nehoda s účastí motorkáře. V roce 2011 zadokumentovali pelhřimovští policisté celkem 25 nehod s účastí motocyklisty. Z toho ve čtyřech případech havarovali řidiči čtyřkolek. V loňském roce při nehodách s účastí motorkářů osm osob utrpělo těžké zranění a pětadvacet osob zranění lehké. U čtyř řidičů-motocyklistů bylo zjištěno požití alkoholu.
V roce 2010 vyjížděli policisté ke 12 nehodám motorkářů. Z toho počtu byly dvě nehody s účastí řidičů čtyřkolek.
Motorkáři ke svým jízdám využívají jak silnice I. třídy, kde na přímých úsecích někteří nedodržují stanovenou rychlost, ale jezdí i na silnicích II. a III. tříd, kde bývá horší kvalita povrchu silnice. Nejde tedy přesně stanovit, jaké úseky jsou pro tyto účastníky silničního provozu nejrizikovější. V loňském roce se staly nehody motocyklistů zejména na silnici I/34 mezi Pelhřimovem a Humpolcem, na silnici I/19 mezi Starým Pelhřimovem a Leskovicemi, některé nehody se staly na Pacovsku.
Motocyklisté patří k nezranitelnějším účastníkům silničního provozu a případný střet s vozidlem nebo s pevnou překážkou skončí ve většině případů úmrtím nebo těžkým zraněním motocyklisty. Základní podmínkou bezpečné jízdy na motocyklu je používání prvků pasivní bezpečnosti. Důležitá je přilba, vhodné oblečení s reflexními prvky, pevná obuv a vhodné rukavice. Ale ani sebekvalitnější výbava není zárukou bezpečného návratu, zejména pokud nezkušený motocyklista příliš riskuje a pokud nepřizpůsobí rychlost své jízdy stavu pozemní komunikace, hustotě provozu, svým schopnostem a počasí.

Při jízdě na motocyklu je nutné dbát zvýšené opatrnosti. Riziko nehody se zvyšuje, pokud je na vozovce spadané listí, olejové skvrny, dilatační spáry na mostech nebo je povrch silnice pokrytý dlažebními kostkami. Tato rizika se zvyšují při změně počasí, zejména pokud je povrch vlhký. Důležité je dobře reagovat v případě, kdy dochází ke střídání různého povrchu vozovky.
Motorkářská sezóna je teprve na začátku, a proto policie všechny řidiče upozorňuje, aby dbali opatrnosti a jízdě věnovali zvýšenou pozornost. Všichni, kteří usedají za řídítka svých silných strojů, by si měli uvědomit, že zdraví a život jsou nenahraditelné a nejcennější hodnoty, které člověk má. Proto je důležité, aby řidiči motocyklů jezdili s rozumem a nikdy nepřeceňovali své síly. Na silnicích se objevují stále více motocyklisté a řidiči čtyřkolek, kteří nemají s tímto druhem vozidel zatím žádnou zkušenost, takže velice často přecení své síly a jízda končí havárií, nebo bohužel i s následky tragičtějšími.
por. Bc. Hana Kotková, komisař
26. března 2012
vytisknout
e-mailem
Facebook