Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
podhomepage

Policie České republiky – Služba cizinecké policie

 

Východočeši vyhodnotili první půl rok

Hradec Králové - Činnost Oblastního ředitelství služby cizinecké policie Hradec Králové byla v prvním pololetí roku 2009 směřována zejména k bezproblémovému členství České republiky v tzv. schengenském prostoru a na plnění úkolů, které České republice vyplývaly z plnění hlavních priorit předsedající země Evropské unie.  

 

Výkon služby policistů byl v prvním pololetí roku 2009 orientován zejména na plnění úkolů na úseku pobytové kontroly ve vnitrozemí a dále na vytypované přeshraniční komunikace.
V boji proti nelegální migraci byla provedena celá řada bezpečnostních akcí a opatření.   Prováděli jsme kontrolní akce, které byly zaměřeny na legální a nelegální migraci cizích státních příslušníků ve vnitrozemí, kontrolovali jsme ubytovací zařízení a vytypovaná místa, kde se zdržují cizinci. Prováděli jsme kontroly pobytového režimu, kontroly dodržování zákona o pobytu cizinců ze strany cizinců a ubytovatelů a  pátrali jsme po hledaných a pohřešovaných osobách. Celkem jsem odhalili 44 osob, po kterých bylo z jakéhokoliv důvodu vyhlášeno pátrání. Pobytové kontroly jsme realizovali i v součinnosti s orgány státní správy a samosprávy (úřady práce, živnostenské úřady atd.), regionálními celními úřady a ostatními složkami PČR. Celkem policisté cizinecké policie provedli v teritoriu východních Čech 13 723 pobytových kontrol a 167 policejních akcí. Příkladem mohou být akce s názvem POBYT, které probíhaly v obdobném trendu jako v roce 2008. Dalším typem akcí je např. realizovaná bezpečnostní akce TRANSPOL EXPRESS, která proběhla v úzké spolupráci s Policií ČR  Službou pořádkové policie, jež plní úkoly i na železnici, a byla provedena v rámci policejní spolupráce EU na území ČR. Zmiňovaná akce byla zaměřena zvláště na kontrolu nádražních prostor a vlaků.
Hodnocené období se vyznačovalo pravidelnými akcemi „Vnitrostátní schengenské pátrání“, kdy bylo ve větší míře využíváno nové techniky zejména vozidla s názvem Schengen, který je velmi dobře vybaven moderními technologiemi a slouží jako mobilní kancelář. V rámci pátracích jsme využívali i součinnosti s letkou Policie ČR a do akcí jsme zapojovali vrtulník k monitorování a typování kontrolovaných vozidel na vstupu do ČR.
 
Na základě „Smlouvy mezi Polskou a Českou republikou o spolupráci v boji proti nelegální migraci a trestné činnosti, při ochraně veřejného pořádku a o spolupráci v příhraničních oblastech“ realizovali policisté Inspektorátů cizinecké policie a Stráže graničnej tzv. společné hlídky, při kterých monitorují příhraniční oblasti na jedné i druhé straně státní hranice. Těchto společných hlídek proběhlo během prvního půl roku tohoto roku 24 na území ČR a 23 na území Polska.
 
Na základě předaných informací a signálů ze začátku roku 2009, které jsme převzali z Polska, byla věnována zvýšená pozornost výskytu nového fenoménu nelegální migrace tranzitu cizinců v dodávkových automobilech po území Schengenu, zejména pak tranzitům určitých skupin cizinců přes území Polské republiky. Proto se v příhraničních oblastech výkon služby zaměřil mimo jiné na dodávková vozidla, vozidla TIR a mezinárodní autobusové spoje. Při výkonu služby jsme využívali také informace o nelegálních migrantech přicházejících z Polské republiky, které k nám byly předávané cestou nově vzniklého Společného pracoviště české a polské policie v Náchodě.
S orgány ochrany hranic Polské republiky probíhala pravidelná součinnostní jednání za účelem koordinace výkonu služby, při kterých se předávají informace a poznatky k pohybu osob, které by mohly nelegálně překročit státní hranice smluvních stran. Mezi nejčastější formy porušování zákonů platných v České republice ze strany cizinců, a to zejména cizinců ze třetích zemí, patří i v roce 2009 nelegální pobyt. Jedná se o případy, kdy cizinec vstoupí a pobývá na území České republiky neoprávněně, nebo cizinec sice vstoupí na území České republiky s platným vízem do 90 dnů, ale po uplynutí platnosti víza nevycestuje a dále pobývá na území neoprávněně.
 
Monitoring dopadů hospodářské krize a bezpečnostní situace
 
Od závěru roku 2008 je prováděn na našem teritoriu monitoring dopadů hospodářské krize na propouštění zahraničních pracovníků. Tento monitoring je prováděn v úzké součinnosti s jednotlivými orgány státní správy.
Největší dopad byl v 1. pololetí roku 2009 zaznamenán v okrese Pardubice, kde jsou dislokovány velké firmy jako např. Foxconn, Panasonic a Kiekert, které zaměstnávaly cizí státní příslušníky zejména z Ukrajiny, Mongolska a Vietnamu. Za toto období byl celkově v okrese Pardubice ukončen pracovní poměr cca 2 250 cizím státním příslušníkům. V návaznosti na dopady hospodářské krize v okrese Pardubice probíhají od počátku roku pravidelná jednání na Magistrátu města Pardubice za účasti orgánů státní správy, Policie ČR, Městské policie Pardubice a dalších zainteresovaných orgánů. Z těchto jednání vyplynulo, že není třeba přijímat mimořádná opatření, a to i s ohledem na skutečnost, že dle statistik PČR ÚO Pardubice došlo v porovnání s rokem 2008 v okrese Pardubice k mírnému poklesu trestné činnosti cizinců.
 
V roce 2009 se očekávalo zvýšené riziko nárůstu počtu cizinců, kteří budou propuštěni ze zaměstnání a nebudou chtít vycestovat z území ČR, popř. nebudou disponovat dostatečnými finančními prostředky k vycestování, budou se na území ČR zdržovat nelegálně, popř. budou ve zvýšené míře využívat i institut mezinárodní ochrany. Tato prognóza se však nenaplnila. V souvislosti s ekonomickou krizí a propouštěním zahraničních dělníků hrozilo riziko vyššího zneužívání institutu žádostí o mezinárodní ochranu i s tím, že případní žadatelé budou k další legalizaci pobytu na území ČR využívat všech opravných prostředků. V důsledku této situace se předpokládalo  navýšení počtu žadatelů o mezinárodní ochranu i v  Pobytovém středisku pro žadatele o mezinárodní ochranu v Kostelci nad Orlicí. Zde si došlo k navýšení fyzického počtu o cca 40 žadatelů, ale z důvodu zrušení střediska ve Stráži pod Ralskem, nikoliv z důvodu hospodářské krize.
 
Dopad hospodářské krize na bezpečnostní situaci a veřejný pořádek nebyl na teritoriu ObŘ SCP Hradec Králové zaznamenán.Rovněž tak nebyly zaznamenány žádné poznatky o zvýšené trestné činnosti cizinců v teritoriu Královehradeckého a Pardubického kraje, která by byla přičítána  důsledkům hospodářské krize. Tato situace byla zcela určitě ovlivněna i faktem, že dnem 16. 2. 2009 byl spuštěn „Projekt dobrovolných návratů“ pro cizince, kteří se na území ocitli bez zaměstnání a bez prostředků k pobytu na cestu do domovské země.
 
Projekt dobrovolných návratů
 
V rámci ObŘ SCP Hradec Králové bylo během první fáze projektu, tedy do 26. 7. 2009, podáno 235 žádostí o zařazení do projektu Dobrovolné návraty, z toho v Pardubicích 145, v Hradci Králové 42, v Ústí nad Orlicí 25, v Náchodě 18, v Kostelci nad Orlicí 5. Ze strany cizinců byl zpočátku o projekt velký zájem, v dalším období pak cizinci využívali možnosti zařazení do projektu jen v ojedinělých případech.
Ve sledovaném období byli mezi cizinci zařazenými do projektu zastoupeni státní příslušníci Mongolska (176), dále Vietnamu (48), Ukrajiny (5), Indonésie (5) a nabídky využil i 1 státní příslušník Ruska. Jednomu žadateli z Vietnamu byla žádost zamítnuta z důvodu nesplnění požadavků stanovených legislativní úpravou. Nejvíce cizinců zařazených do projektu bylo ze společnosti Foxconn, výrobního družstva Sněžka Náchod a firmy Kiekert s.r.o. .
V současné době, od 27.7.2009 až do 15.12.2007, běží II. fáze projektu Dobrovolné návraty, který je určen rovněž pro cizince, kteří v ČR pobývají legálně, ovšem za trochu jiných podmínek. Nejvýraznější změnou je to, že dospělá osoba, zařazená do projektu, má nárok na základě usnesení vlády ČR na finanční příspěvek 300 € , dítě do 15 let na 150 €.
Od 15. 9. 2009 začne realizace další části projektu, a to Dobrovolné návraty pro nelegálně pobývající cizince. Těmto cizincům, pokud se dobrovolně přihlásí na kterémkoliv Inspektorátu cizinecké policie, bude zajištěno ubytování na poslední noc před odletem a některým i letenka do domovského státu. Zároveň jim ale bude uloženo správní vyhoštění s přesně stanovenou délkou zákazu pobytu v ČR.
 
Správní vyhoštění, přestupkové řízení
 
Počet udělených správních vyhoštění cizinců z území České republiky za 1. pololetí roku 2009 je o poznání nižší než za stejné období roku 2008. V rámci Oblastního ředitelství služby cizinecké policie Hradec Králové bylo uděleno od ledna do června roku 2009 o 33% méně rozhodnutí o správním vyhoštění než od ledna do června roku 2008. Celkem bylo z ČR vyhoštěno 52 cizinců, a to zejména z důvodu neoprávněného pobytu cizinců na našem území. Uvedeného jednání se nejčastěji dopouštěli státní příslušníci Ukrajiny.
 
Převážná část přestupků zjištěných podle zákona o pobytu cizinců se za sledované období roku 2009 týkala porušení nebo nesplnění povinnosti cizince. Nejčastěji spáchaným přestupkem zjištěným na jednotlivých ICP bylo neohlášení místa pobytu na území nebo jeho změny následováno neprokázáním schopnosti uhradit náklady zdravotní péče. Celkem bylo policisty řešeno 5 262 přestupků, za které byly uloženy blokové pokuty v celkové výši 3 759 100 Kč.
 
I v tomto pololetí jsem sledovali dodržování zákonů ubytovateli a byli jsme ve 242 případech nuceni uložit blokovou pokutu za správní delikt v celkové výši 181 300 Kč. Většinou se jednalo o nedodržení povinností ubytovatele ve vztahu k orgánům státní správy (tzv. ohlašovací povinnost).
 
Trestné činy
 
Policisté cizinecké policie řeší nejčastěji trestné činy maření výkonu úředního rozhodnutí, kdy cizinec nerespektuje vyslovený zákaz k pobytu a nevycestuje. Dalším častým prohřeškem jsou případy řízení motorového vozidla pod vlivem návykové látky nebo bez platného řidičského oprávnění. Celkem řešili naši policisté za období od ledna 2009 72 trestných činů. Toto číslo je ovšem nepřesné v tom, že některé trestné činy páchané cizinci a na cizincích naši policisté rozpracují, šetří a podněty a podklady předávají věcně příslušnému policejnímu útvaru, např. SKPV nebo ÚOOZ, který objasnění trestného činu statisticky vykazuje.
 
Oblast cestovních dokladů
 
Za sledované období roku 2009 lze, ve srovnání se stejným obdobím minulého roku, konstatovat mírný pokles záchytů neregulérních dokladů, pokud nepočítáme odhalení téměř dvou set padělaných ceninových kolků ČR u osob z Ukrajinské republiky na ICP Pardubice. Za uplynulé půlroční období jsme zjistili 17 padělaných nebo pozměněných veřejných listin.
 
V prvním pololetí v roce 2009 opět výrazně dominovaly zachycené neregulérní doklady osob Ukrajinské republiky, a to zejména padělané řidičské průkazy v depozitech odborů dopravy magistrátů a městských úřadů pověřených měst a obcí. Vzhledem k závažnosti takovéhoto jednání, které spočívá v tom, že si cizí státní příslušníci na území ČR legalizují touto cestou často neexistující řidičská oprávnění, a to i s pravděpodobným záměrem jejich využití pro výkon povolání, věnují naši policisté i nadále tomuto jevu náležitou pozornost. V současné době již celkem dobře funguje součinnost mezi útvary cizinecké policie a odbory dopravy a posuzování těchto dokladů se v případech sebemenšího podezření okamžitě provádí.
Oproti původnímu předpokladu nedošlo k nárůstu zachycených neregulérních dokladů České republiky za účelem doložení skutečností pro získání požadovaného statutu cizince na území ČR a tedy i dokladů zachycených při podávání žádostí na pracovištích ICP.
Opakovaně se vyskytly případy padělaných dokladů o zdravotním pojištění cizinců zahraničními pojišťovacími společnostmi.
V několika případech také došlo ke zneužití cestovního dokladu jinou osobou na podobnost. Ve sledovaných případech zneužití dokladu na podobnost se jednalo o osoby asijského původu. Tento trend přetrvává také z předešlých obdobích a lze ho očekávat i do budoucna.
V 1. pololetí se objevily i nové typy padělaných dokladů. Místo pozměněných "papírových" CD jsou zajišťovány padělky identifikačních karet a plastových datových stránek CD, a to ve značně kvalitním provedení. Byly zajištěny doklady, které jsou natolik zdařilým padělkem, že nejsou pouhým okem rozpoznatelné. Jedná se o doklady Rumunska a Litvy.
 
V uplynulém období jsem rozvíjeli těsnější spolupráci s ostatními orgány státní správy na úseku odhalování neregulérních dokladů, veřejných listin a dalších náležitostí, kterými cizinci vůči těmto orgánům dokládají požadované skutečnosti. Spolupracujeme také s dalšími složkami Policie ČR, ve velké míře například s dopravní nebo pořádkovou policií, prostě všude tam, kde policisté přicházejí do styku s jednotlivými druhy dokladů a dalších písemností, které lze pozměňovat nebo padělat. Naši specialisté patří totiž dlouhodobě k uznávaným odborníkům a to jak profesně, tak i díky technickému vybavení, které mají pro tyto účely k dispozici.
 
 
Preventivní a prezentační činnost:
 
V průběhu uplynulého pololetí se, stejně jako v minulých letech, naši policisté věnovali i preventivním aktivitám, zejména mezi mládeží neo ve spolupráci s nevládním organizacemi, které se zaměřují na pomoc cizincům. Jedna aktivita však byla nová, a to projekt s názvem „OBCE“. Koncem března tohoto roku byla rozeslána primátorům a starostům měst a obcí s rozšířenou působností nabídka k účasti na projektu, který byl zaměřen na navázání aktivní spolupráce mezi orgány státní správy a samosprávy a našeho oblastního ředitelství. Důvod těchto setkání byl prostý – reorganizace cizinecké policie, odchod ze státních hranic po vstupu do Schengenu, změny v činnostech ve vnitrozemí a důraz na nutnost a potřebnost oboustranné spolupráce mezi orgány státní správy a samosprávy a cizineckou policií. Pracovní setkání, kterých od dubna do června proběhlo třináct a zúčastnilo se jich asi 380 zastupitelů a pracovníků úřadů, vždy vedl ředitel nebo zástupce ředitele pro výkon ObŘ SCP. Podle místa konání se jednání dále účastnil za cizineckou policii zástupce územně příslušného ICP a preventistka. Setkání byla zaměřená zejména na prezentaci nové struktury služby cizinecké policie po vstupu do Schengenského prostoru, statistické údaje za uplynulé období, konkrétní problémy, které řeší jednak cizinecká policie, jednak města a obce a možnosti spolupráce při řešení těchto problémů.
 
Konkrétní zajímavosti:
 
  • V problematice účelového uzavírání sňatků byl během 1. pololetí roku 2009 prokázán jeden účelový sňatek, a to v Pardubicích . Jednalo se o státního příslušníka Demokratické republiky Kongo, který uzavřel účelový sňatek s občankou ČR s cílem získat na území České republiky oprávnění k pobytu. V průběhu správního řízení bylo zjištěno, že tato Češka již v minulosti nechala zapsat do rodného listu svého dítěte za finanční úplatu státního příslušníka Číny. Dále byly šetřeny tři případy fiktivních sňatků a přihlášení se k otcovství a to ve dvou případech u Číňanů a v jednom u Vietnamců, kde bylo toto podezření potvrzeno, ale vzhledem k době spáchání těchto skutků, byly případy postoupeny na příslušná ICP k provedení dalších opatření. O případu Čecha, který uzavřel účelový sňatek z ženou čínské státní příslušnosti a byl také objasněn, ale bez potrestání hlavního aktéra, protože se skutek stal před července 2007, odkdy lze tento čin kvalifikovat jako trestný čin, jsme média informovali.  Další podezřelé sňatky jsou i nadále policisty prověřovány.
 
  • Zajímavý případ řešili i v uplynulém období policisté skupiny dokumentace, kteří objasňovali  podezření ze zneužití povolovacího režimu u 9 cizinců, státních příslušníků Tunisu. Ve třech případech bylo skutečně zjištěno, že povolovací proces sice proběhl v pořádku a dle platných předpisů, ale ihned po legalizaci pobytu Tunisanů se novomanželé odloučili od svých manželek a natrvalo se usadili ve Francii. Policisté mají za to,  že se tímto způsobem Tunisané chtěli dostat do Schengenského prostoru, využili k tomu naivitu některých českých žen, které byly do jisté míry jejich jednáním podvedeny, protože Tunisané citové vazby pravděpodobně pouze předstírali. V současné době jsou tyto případy došetřeny a věc byla předána jako poznatek cestou Interpolu do Francie k provedení dalších kroků.
 
  • Od začátku letošního roku je od cizinců, kteří pobývali na našem území doposud na dlouhodobá víza nebo povolení k dlouhodobému pobytu za účelem účasti v právnické osobě, vyžadováno povolení k zaměstnání vydaného příslušným úřadem práce. Ti cizinci, kteří v minulosti nepředkládali rozhodnutí úřadu práce se snaží tento postup obejít  tím, že se nechávají účelově zapsat jako jednatelé právnických osob, přičemž se vyskytly i právnické osoby, které dle výpisu z obchodního rejstříku mají 12 jednatelů a pouze jednoho společníka. Navíc pro tyto cizince je takový účel pobytu výhodný i z hlediska doby platnosti, neboť v případě účelu účasti v právnické osobě, je pobyt povolován při udělení dlouhodobého pobytu na 2 roky.
 
 
Závěrem lze uvést, že vstupem České republiky do Schengenského prostoru, ale i v době předsedání České republiky EU, zůstal vývoj situace v oblasti bezpečnosti v našem regionu nezměněn. Pro nás je to známka toho, že výkon služby byl prováděn kvalitně a profesionálně, protože prevence je vždy pro společnost lepší, než následná represe. Díky dlouhodobému preventivnímu působení směrem k cizincům, personálním a pracovním agenturám i k pracovníkům státní správy a samosprávy, kteří se podílejí na životě cizinců v naší republice, se nám trendy v nelegální migraci, padělání dokladů a ve snaze obcházení zákonů cizinci, daří držet v souladu s bezpečnostní politikou ČR. 

vytisknout  e-mailem