Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Výběr znalců v trestním řízení

Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. 

 

Žadatel požadoval poskytnutí následujících informací:

1) Existuje nadále pro policejní orgán výjimka, že výběr znalce (tlumočníka) v trestním řízení nepodléhá vyhlášení výběrového řízení?

2) Pokud existuje, o jaké ustanovení zákona č. 134/2016 Sb., se tato výjimka opírá?

3) Pokud neexistuje, v jakém jiném právním předpise, ev. interním aktu řízení je upraven způsob praktického provádění výběrového řízení znalce (tlumočníka)?

4) Z jakého právního předpisu, ev. interního aktu řízení vyplývá povinnost policisty, aby při výběru znalce (tlumočníka) se dotazoval (osobně, telefonicky, písemně) více znalců (tlumočníků), a tím prováděl neformální výběrové řízení do konkrétní trestní věci, a to s hlavním kritériem výběru výše požadované odměny znalce (tlumočníka) za jednu hodinu?

5) Došlo v minulosti k tomu, že by policejní prezidium nebo jiný kontrolní orgán konstatoval, že výběr znalce (tlumočníka) není prováděn správně, tedy že musí být prováděno toto neformální výběrové řízení? Pokud ano, který kontrolní orgán toto konstatoval a v jakém dokumentu? V takovém případě prosím o jeho zaslání.

Policie České republiky jako povinný subjekt podle § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. žádost posoudila a sdělila žadateli následující:

Ad 1.

Platné znění zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, pojem "výběrové řízení" nepoužívá a nebyl používán ani v dnes již neplatném zákoně č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. Pokud se jedná o výjimku, která byla explicitně definována v § 18 odst. 2 písm. g) zákona č. 137/2006 Sb., pak tato v zákoně č. 134/2016 Sb. výslovně uvedena není, přesto fakticky zůstává zachována (viz odpověď na otázku č. 2).

Ad 2.

Jak je uvedeno v odpovědi na otázku č. 1, výjimka v zákoně č. 134/2016 Sb. sice na rozdíl od předchozí právní úpravy výslovně uvedena není, právní úprava přibírání znalců a tlumočníků se tím však de facto nemění. K oblasti znalců a tlumočníků existuje a rovněž v době platnosti zákona č. 134/2016 Sb. existovala zvláštní právní úprava, kterou je zákon č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících, a vyhláška č. 37/1967 Sb., k provedení zákona o znalcích a tlumočnících. Touto vyhláškou je stanoven jak postup státního orgánu (tedy i Policie České republiky v rámci trestního řízení) při přibírání znalců (tlumočníků) státním orgánem, tak i způsob výpočtu odměny, možností jejího zvýšení a snížení atd. 

Pro dokreslení uvedl povinný subjekt i citaci z komentáře k zákonu o zadávání veřejných zakázek kolektivu autorů Dvořák, D., Machurek, T., Novotný, P., Šebesta, M. je k tématu uvedeno: "katalog obecných výjimek nezahrnuje ani výjimku původně obsaženou v § 18 odst. 2 písm. g) zákona o veřejných zakázkách, která se týkala služeb ustanovených znalců nebo tlumočníků, neboť je interpretačně dovozováno, že taková plnění nejsou vůbec veřejnými zakázkami".

Ad 3.

Viz odpověď na otázku č. 2.

Ad 4.  

Povinnosti policisty v souvislosti s přibráním znalce či tlumočníka jsou stanoveny zákonem č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestního řádu), zákonem č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících a vyhláškou č. 37/1967 Sb., k provedení zákona o znalcích a tlumočnících. Povinnost v takové podobě, jak je popsána v otázce č. 4, z právních předpisů ani interních aktů řízení nevyplývá.

Ad 5. Odbor vnitřní kontroly Policejního prezidia České republiky nikdy nekonstatoval takovéto pochybení.

pplk. Mgr. art. et Mgr. David Schimmer – 1. 3. 2019

vytisknout  e-mailem