Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Plzeňský kraj název

Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje

Krajská DBA na Plzeňsku - cyklisté (13.-18.8.2012)

Policisté zkontrolovali 1751 vozidel a cyklistů 

     Minulý týden (13.8. – 19.8.2012) proběhla v rámci Krajského ředitelství policie Plzeňského kraje dopravně bezpečnostní akce. Policisté kontrolovali všechny účastníky silničního provozu, zaměřili se však především na cyklisty. Do akce se zapojilo 285 policistů, kteří zkontrolovali celkem 1751 vozidel a cyklistů. Zjištěno bylo 453 přestupků, za které byly uloženy blokové pokuty ve výši 120.800 korun, zbytek přestupků bylo oznámeno příslušnému správnímu orgánu. Nejvyšší dovolenou rychlost překročilo 43 řidičů. 60 motoristů nebylo připoutáno bezpečnostními pásy a dalších 7 řidičů nepoužilo zádržný systém. Celotýdenní kontroly se bohužel neobešly bez alkoholu za volantem, neboť u osmi řidičů provedená orientační dechová zkouška na přítomnost alkoholu v dechu ukázala pozitivní výsledek, jeden motorista měl pozitivní test na zjištění přítomnosti návykové látky.
     Vzhledem k zaměření akce kontrolovali policisté mimo jiné také cyklisty, kdy u 42 bylo zjištěno porušení zákona, které policisté ve 38 případech vyřešili blokovou pokutou na místě. Při kontrolách také policisté zjistili, že 5 cyklistů požilo před jízdou alkohol (2x Klatovsko, 2x Domažlicko, 1x Tachovsko).  Nejčastěji byly cyklisté pokutování za absenci povinné technické výbavy na jízdním kole nebo za nepoužití pro ně stanoveného jízdního pruhu.
     S příchodem letních dnů a především pak v období letních prázdnin silnice zaplnili cyklisté, což s sebou někdy přináší i určitá úskalí. Cyklista jedoucí po silnici patří spolu s chodci a motorkáři mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Výrazný rozvoj cyklistiky především v období turistických sezon přináší řadu rizik. Je třeba si uvědomit, že případný střet jízdního kola s vozidlem může mít pro cyklistu fatální následky. Jen za posledních sedm měsíců (1.1.2012 – 31.7.2012) evidují krajští policisté celkem 67 dopravních nehod, při kterých došlo ke zranění 59 cyklistů, 2 jezdci kolizi nepřežili a u 19-ti bylo orientační dechovou zkouškou zjištěno požití alkoholického nápoje před nebo během jízdy na kole. Uvedená data mohou svědčit mimo jiné o nízkém vzájemném respektu mezi účastníky silničního provozu. 
     A jak má tedy správně vybavený bicykl vypadat? Tak především všichni účastníci silničního provozu by neměli zapomenout na zásadu vidět a být viděn. I pro cyklisty platí, že musí mít na svých kolech předepsané osvětlení, tedy přední světlo bílé barvy a zadní odrazku červené barvy, která může být kombinována se zadní červenou svítilnou. Kolu by dále neměly chybět dvě na sobě nezávislé brzdy s odstupňovatelným ovládáním. Jízdní kola pro předškolní děti, která jsou vybavena volnoběžným nábojem s protišlapací brzdou, přední brzdu mít nemusí. Důležité jsou také oranžové odrazky umístěné na obou stranách pedálů a další odrazky oranžové barvy na paprscích předního, zadního nebo obou kol. Vizuální kontakt výrazně snižuje riziko kolize, proto by nejen jízdní kolo, ale i oblečení cyklisty mělo být opatřeno reflexními prvky, které zaručují svému majiteli, že bude viděn i za tmy.
Není výjimkou, že u cyklistických nehod je při pádu zasažena jezdcova hlava. Pokud už k nehodě dojde, tak řádně upevněná ochranná přilba může její následky zmírnit. Apelujeme na cyklisty, aby přilbu používali bez ohledu na věk, přestože silniční zákon tuto povinnost ukládá pouze mladším 18 let.        Cyklistická helma může zabránit úrazům hlavy a mozku. Také je důležité si uvědomit, že cyklistická helma plní svoji funkci pouze v nepoškozeném stavu. Například při pádu z kola může dojít k poškození skeletu helmy, která pak při příští nehodě nemusí dostatečně chránit cyklistovu hlavu
     A jaké povinnosti cyklistům ukládá zákon? Na jízdním kole se jezdí na vozovce při jejím pravém okraji. Občas vídáme cyklistu jedoucího na kole po chodníku nebo po přechodu pro chodce. Tím se samozřejmě dopouští přestupku na úseku dopravy a hlavně svou bezohledností ohrožuje a omezuje chodce. Zákon sice umožňuje cyklistovi použit chodník či přechod, ale pouze v případě, když své kolo vede. Pokud je zřízen jízdní pruh pro cyklisty, je cyklista povinen jet v tomto pruhu. V případě označení komunikace dopravní značkou „Stezka pro chodce a cyklisty“, je tato určena pro obě skupiny, kdy cyklista nesmí chodce jdoucího po stezce ohrozit.
     Mezi jeden z nešvarů cyklistů patří, že přestože mají stejné povinnosti jako ostatní účastníci silničního provozu, často usedají na kolo pod vlivem alkoholu. Upozorňujeme, že jízdou pod vlivem alkoholu či omamných látek ohrožují cyklisté nejen sebe, ale i ostatní a v případě postihu je na ně pohlíženo obdobně jako na řidiče motorového vozidla. Cyklisté také často nerespektují dopravní značky a světelnou signalizaci, přidržují se motorových vozidel při zdolávání stoupání, jezdí bez předepsaného osvětlení a nedostatečného technického vybavení. Jezdí ve skupinách vedle sebe nebo poslouchají hlasitou hudbu ve sluchátkách.
     Je stále více rodin s dětmi, které chtějí trávit vyjížďky na kole také se svými malými dětmi. Často jsou diskutovány především dětské sedačky na kolo nebo přívěsné vozíky pro děti. Na jednomístném kole není samozřejmě povoleno jet ve dvou, ale pokud je kolo vybaveno pomocným sedadlem pro přepravu dítěte a pevnými opěrami pro nohy, můžeme v něm vézt dítě mladší sedm let. Podle posledního stavu zákona je také možné, aby osoba starší 18 let vezla nejvýše dvě děti mladší 10 let v přívěsném vozíku nebo dítě na dětském kole, které je připojené k jízdnímu kolu dospělého spojovací tyčí. Zákon přesně stanovuje, jaké by měl mít přívěsný vozík parametry, tedy nesmí být širší než 900 mm, na zadní části má umístěny dvě červené netrojúhelníkové odrazky, s kolem musí být propojen pevným spojovacím zařízením, a pokud v něm přepravujeme děti, musíme přívěsný vozík označit žlutým nebo oranžovým praporkem se štítkem o rozměru 300 x 300 mm, vztyčeným ve výšce 1200 – 1600 mm nad úrovní vozíku. Takže podle poslední právní úpravy jsou tolik diskutované přívěsné vozíky zákonodárci povoleny, ale je už pouze na zvážení rodičů dětí, zda se s nimi pustit do frekventované silniční dopravy, nebo raději využít pruhy či stezky určené přímo pro cyklisty.
     V rámci prevence k zajištění bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a snížení počtu dopravních nehod nejen za účasti cyklistů je připravena v průběhu letních prázdnin a začátku školního roku na území Plzeňského kraje celá řada dopravně bezpečnostních akcí, při kterých policisté kontrolují všechny účastníky silničního provozu. Při kontrolách zaměřených na cyklisty policisté kontrolují především dodržování obecně platných ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích. Dále zjišťují, zda jezdec nepožil před nebo během jízdy na kole alkoholické nápoje, kontrolují povinnou technickou výbavu jízdního kola a nezapomínají ani na cyklisty mladší 18ti let, zda používají přilbu.
 
por. Mgr. Markéta Fialová
20. srpna 2012
 

vytisknout  e-mailem