
„Target ALFA“  

Czechoslovak Security Services against Radio Free Europe 

 

Within a few years after the end of the Second World War, Europe had been divided. 

East-European democrats who escaped to the West wanted to break the isolation of people of 

the Soviet bloc countries and create conditions for the restoration of freedom and democracy. 

In 1949, after a number of meetings between the representatives of Czechoslovak exiles and 

American politicians, a non-governmental National Committee for Radio Free Europe was 

formally established in the USA. The most well-known activity of this Committee was 

associated with the broadcasting station Radio Free Europe (RFE, or in Czech, RSE – Rádio 

Svobodná Evropa).  

The prime objective of the National Committee for Radio Free Europe was to provide 

assistance for the exile representatives in their efforts to set free those countries which were 

ruled by communists, trying to create for exiles the opportunity to address inhabitants “at 

home”, and also to convey the experience of American democracy to them. This first assign-

ment continuously changed over the course of time, and RFE became independent of exiles, 

who were not united and who projected their various particular interests into the activities of 

RFE.  

Radio Free Europe was founded in late 1949, with the editor’s offices at first based in 

New York and Munich. Pilot half-hour broadcasting was effected on 4 July 1950, and offici-

ally it was put in operation on 1 May 1951 when “the Voice of Free Czechoslovakia” was 

heard across the ether for the first time. Subsequently this was followed by broadcasting to the 

people of Hungary, Poland, Bulgaria, Romania, and a few years later also for Albania. On 1 

March 1953, Radio Liberation (later Radio Freedom) launched its activities, broadcasting to 

the Soviet Union nations.  

In 1952 RFE obtained, for almost forty years, its seat in a complex of buildings of the 

English Garden in Munich, Germany. In 1976, RFE and RS were united into a single organi-

zation. Until 1972, RFE had been financed by the USA Congress via the CIA, and then the 

Congress rebuilt the system of financing, to be transparent and controllable. The relationship  



between the exiles and the broadcasting station Radio Free Europe changed over the course of 

time. Nevertheless, RFE remained the most persistent and the most conspicuous enemy of the 

communist regimes within Eastern Europe.  

The purpose of this study is to provide as precise and as detailed information as 

possible about the operations of the former Czechoslovak communist regime against the 

broadcasting station Radio Free Europe between 1951 and 1990, drawn in particular from the 

archival sources of the Czech Republic.  

Further, the author wanted to compare the plans of Czechoslovak security institutions 

to silence RFE with available knowledge about the actual outcomes of those plans. Concrete 

examples illustrate a number of generally valid facts about the activities, methods and results 

of the Czechoslovak regime’s struggle against the exiles.  

However, the point is not the coverage of the history of Radio Free Europe, nor the 

history of its Czechoslovak editorial staff. Because it is particularly the archives of the former 

Czechoslovak communist regime that were the main source of information, especially the ar-

chives of the State Security (StB) Intelligence Service or the archives of the Ministry of the 

Interior of the Czech Republic.  

A substantial part of the information acquired and contained therein is published for 

the first time. Based on certain theoretical texts compiled by the StB, Radio Free Europe is 

characterised herein as “the subject of StB attention”. Theoretically, also concrete means used 

by the Czechoslovak Security Services are presented. The study deals with the development 

of StB structures (particularly those of the Intelligence Service) which focused their attention 

on Radio Free Europe, and introduces a number of StB members involved in activities direc-

ted against RFE. In addition, a description is given of the complex system of the file agenda 

and categories of StB collaborators– Counter-Intelligence Service and Intelligence Service.  

The largest portion of this study is taken up by a description and analysis of the State 

Security plans of action against RFE, as well as by the characteristic of particular operations 

and careers of secret collaborators. This part of the text is subdivided according to particular 

periods determined by key historical events.  

In view of international political development enabling more extensive contact  be-

tween the Czechoslovak domestic and foreign opposition since the 1970s, the study also   



depicts the activities of the Counter-Intelligence Service of the State Security fighting against 

the internal enemy. Especially in the 1980s it focused on the punishment of active listeners 

reacting to Radio Free Europe broadcasting in writing or by phone.  

In its activities against Radio Free Europe, the State Security cooperated, of course, 

with partners from the security services of other Soviet bloc countries. In particular operations 

aimed at returns which were publicized in the media, no matter whether these were “voluntary 

returns” or obvious kidnaps, were a serious form of activities against RFE and against exiles. 

Rather considerable efforts to influence the existence of RFE through diplomatic negotiations 

were less successful and not numerous.  

RFE activity was not confined only to broadcasting over the radio. Especially in the 

1950s, attempts were made to disseminate information by mail, or by air, using balloons. Also 

here the state power applied its tools.  

The conclusion of this study deals with an attempt to assess whether the activities of 

the Czechoslovak security apparatus of the communist regime directed against the broad-

casting station Radio Free Europe were successful. The Annexes testify that the Czechoslovak 

communist Intelligence Service produced information and disinformation as well, offering an 

example of theoretical coverage of the issue of managing agents within RFE, a document 

relating to the background of a bomb attack launched against RFE in 1981, and unique 

photographs from the Intelligence Service archives.  

The Annexes include an index supplemented with the code names of persons and 

operations, as well as a list of relevant literature, a list of sources and more than 400 extensive 

commentary notes.  

The primary message of the submitted publication is the ascertained fact that the Cze-

choslovak communist regime, in spite of making an enormous effort and using a variety of 

(quite dubious) tools, failed to reach any considerable or permanent success in its fight against 

Radio Free Europe.  

In spite of that fact (or precisely for that reason), this hitherto unclear chapter about 

the contest between totality and freedom certainly deserves further study and explanations.  

P. T.  


