Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Krajské ředitelství policie Lbk

Policie České republiky – KŘP Libereckého kraje

Žádost o informace k učiněnému podání

Zveřejnění informací dle ustanovení § 5 odst. 3 z.č. 106/1999 Sb. 

Krajské ředitelství policie Libereckého kraje (dále jen „krajské ředitelství“) obdrželo dne 30. prosince 2024 v režimu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 106/1999 Sb.“) žádost pana XY, nar. XX.XX.XXXX, bytem XY XXXX/X, XXX XX XY (dále jen „žadatel“), ve které se dožaduje informací k úseku silnice I/9 u autobusové zastávky Česká Lípa, Lada
v České Lípě a v jejím okolí 200 m v každém směru uvedené silnice. Cituji konkrétní dotazy:

„- Bylo v uvedeném místě v roce 2024 provedeno měření rychlosti?

- Pokud ano, kolik řidičů překročilo povolenou rychlost?

- Jakým způsobem bylo s přestupky naloženo?

- Jaká byla průměrná pokuta za překročení povolené rychlosti?

- Plánujete v roce 2025 provádět měření na uvedeném místě?

- Uvažujete o přehodnocení zamítavého stanoviska k možnosti umístění přechodu v uvedené lokalitě?

- Souhlasili byste aspoň se snížením rychlosti na 30 km/h?“.

Krajské ředitelství jako povinný subjekt tedy na základě žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím a na základě rozhodnutí nadřízeného věcně příslušného orgánu poskytuje následující odpovědi.

Za odbor služby dopravní policie krajského ředitelství Vám sdělujeme, že k provádění měření rychlosti je v daném místě příslušný útvar dopravní inspektorát územního odboru Česká Lípa krajského ředitelství, který svou činnost provádí v rámci teritoria územního odboru Česká Lípa, tento útvar se k předmětné otázce již vyjádřil. Dalším útvarem, který zde vykonává svou činnost v rámci své celokrajské působnosti je oddělení silničního dohledu při odboru služby dopravní policie krajského ředitelství. Tento útvar nepravidelně (zhruba jednou až dvakrát týdně) provádí měření rychlosti v rámci celé silnice č. I/9, jejich výkon služby však nebyl přímo zacílen na vámi striktně definovaný 400 m dlouhý úsek této silnice. Měření rychlosti zde však tímto útvarem bylo prováděno. V roce 2024 nebyl v tomto krátkém úseku silnice dokumentován a tedy ani projednán žádný přestupek související s překročením nejvyšší dovolené rychlosti jízdy vozidel.

Ze strany Oddělení silničního dohledu Liberec je plánován výkon služby v celé délce komunikace silnice č. I/9 v rámci územní působnosti oddělení. Dohled na silnici č. I/9 je prováděn zpravidla jednou až dvakrát týdně. Na toto konkrétní místo nebyl výkon služby přímo zaměřený.

K dotazu, zda plánujeme v roce 2025 provádět měření na uvedeném místě, Vám sdělujeme, že tato otázka primárně cílí na místně příslušný útvar dopravní inspektorát územního odboru Česká Lípa krajského ředitelství, který se k ní již vyjádřil. Útvar oddělení silničního dohledu bude v rámci své teritoriální působnosti i nadále provádět měření rychlosti na silnici č. I/9, nikoli však pouze na vámi úzce a striktně definovaný 400 m dlouhý úsek této silnice.

K otázce, zda se uvažuje o přehodnocení zamítavého stanoviska k možnosti umístění přechodu v uvedené lokalitě, Vám sdělujeme, že po konzultaci s dopravním inženýrem dopravního inspektorátu územního odboru Česká Lípa a prostudování jím vydaného zamítavého stanoviska včetně spisové dokumentace (návrhu) Vám sdělujeme, že policejní orgán dle našeho názoru neměl jinou možnost než nesouhlasit s realizací zřízení přechodu pro chodce a instalace světelného signalizačního zařízení pro přechod pro chodce s poptávkovou signalizací. Ztotožňujeme se s důvodem zamítavého stanoviska, že navrhované vodorovné dopravní značení a případný semafor v posuzovaném místě je z hlediska bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích v rozporu s obecnými požadavky na zřízení a umístění přechodu pro chodce dle ČSN 73 6110 „Projektování místních komunikací“. Tento názor opíráme o skutečnost, že v daném místě chybí chodník (nástupní plochy), kde by mohlo dojít při splnění rozhledových poměrů (rozhled řidiče z vozidla na vyčkávající plochu chodníku) a intenzity pěšího provozu k realizaci přechodu pro chodce. Pokud dojde k doplnění těchto podkladů, respektive ke splnění výše uvedených podmínek, nebrání policejnímu orgánu vydat kladné stanovisko ke zřízení předmětného přechodu pro chodce. Na druhou stranu Vám sdělujeme, že stanovisko policejního orgánu ve smyslu ustanovení § 77 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, není z hlediska práva závazným stanoviskem. Jedná se tedy toliko o podklad pro posouzení dané věci silničním správním úřadem (odbor silničního hospodářství Krajský úřad Libereckého kraje). V obecné rovině platí, že s požadavkem na zřízení přechodu pro chodce se občan musí obrátit na obec (Městský úřad Česká Lípa), která daný požadavek prověří a případně jej realizuje. Podatel tedy musí své požadavky směřovat na Město Česká Lípa.

Otázku zda souhlasíme aspoň se snížením rychlosti na 30 km/h nemůžeme posoudit, jelikož každé takovéto opatření musí být řádně odůvodněno a posouzeno autorizovanou osobou. Autorizovanou osobu osloví příslušný silniční správní úřad nebo obec (Krajský úřad Libereckého kraje nebo Městský úřad Česká Lípa). V tomto místě je obecnou úpravou silničního provozu daná nejvyšší dovolená rychlost jízdy v obci na 50 km/h. Dále zde bylo instalováno vodorovné dopravní značení (optická brzda, bílá klikatá čára) k upozornění řidičů na místo se zvýšenou opatrností a zvýšený výskyt chodců.

vytisknout  e-mailem