Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje
Viditelnost je klíčová pro nás všechny
V Plzeňském kraji se policisté se svými preventivními aktivitami zaměřují během celého roku na zvyšování viditelnosti všech účastníků silničního provozu, zejména u chodců a cyklistů, a to především za snížené viditelnosti ve vztahu k jejich bezpečnosti. Nejen za snížené viditelnosti, bez reflexních prvků, pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek a nedodržováním pravidel silničního provozu, se riziko nehodovosti mnohonásobně zvyšuje.
Nebuďte neviditelní! Viditelnost v dopravě je zásadní pro vaši bezpečnost.
Klíčem k viditelnosti je používání reflexních nebo fluorescenčních materiálů, které zvyšují bezpečnost chodců a cyklistů za snížené viditelnosti. Chodci a cyklisté by měli tyto prvky nosit na viditelných místech, jako jsou oblečení, batohy a kola. Díky reflexním prvkům je chodec nebo cyklista pro řidiče viditelný na vzdálenost desítek metrů, zatímco tmavě oblečeného chodce nebo cyklistu řidič zaregistruje jen na několik málo metrů. Nejčastěji používaný barevný prvek pro zvýšení vaší bezpečnosti je jasně žlutá, zelená a oranžová. Důležité je dodržovat pravidla silničního provozu a přizpůsobit své jednání aktuálním povětrnostním podmínkám a situaci v dopravě.
A co říkají krajské statistiky?
Za letošní rok jsme od ledna do konce září v Plzeňském kraji řešili celkem 144 dopravních nehod, ke kterým došlo při svítání nebo soumraku, přičemž z toho se v 55 případech jednalo o nehody mimo obec. Celkem v 206 případech došlo k dopravním nehodám ve dne, a to vlivem zhoršených povětrnostních podmínek, přičemž z toho se ve 119 případech jednalo o nehody mimo obec.
Noční kolize můžeme rozdělit do několika kategorií:
- S veřejným osvětlením a bez zhoršených povětrnostních podmínek – celkem v 331 případech a z toho v 318 případech došlo ke kolizi v obci.
- S veřejným osvětlením a se zhoršenými povětrnostními podmínkami – celkem v 36 případech a z toho ve 30 případech došlo ke kolizi v obci.
- Bez veřejného osvětlení a nezhoršených povětrnostních podmínek – celkem v 231 případech a z toho ve 191 případech došlo ke kolizi mimo obec.
- Bez veřejného osvětlení a se zhoršenými povětrnostními podmínkami – celkem v 39 případech a z toho došlo ke kolizi v 36 případech mimo obec.
Vliv alkoholu a návykových látek na účastníky silničního provozu má jednotný negativní dopad – ovlivňuje naše smyslové vnímání, jako např.: zhoršené vnímání (tzv. tunelové vidění), zkreslený úsudek (řidiči mohou mít zkreslené vnímání nejen vlastní rychlosti a zhoršené vyhodnocování rizikové situace), zvýšené sebevědomí (přeceňování svých schopností - riskantní jednání), vyšší riziko nehodovosti (častý důsledek zhoršeného vnímání aktuální dopravní situace). Je nutno připomenout, že v České republice je nulová tolerance alkoholu a návykových látek za volantem i za řídítky. Je to nelegální a nebezpečné.
Snížená viditelnost: jde o situaci, kdy se účastníci silničního provozu na pozemních komunikacích nemohou dostatečně a jasně rozeznat. Tím se rozumí situace, kdy nejen řidiči nevidí jasně a zřetelně předměty, osoby a zvířata. Nejčastěji k ní dochází v noci, za svítání a soumraku, ale i za mlhy, deště nebo sněžení. Od roku 2016 platí pro chodce povinnost nosit reflexní prvky za snížené viditelnosti, pokud se pohybují mimo obec po krajnici nebo okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením. Nošení reflexních prvků doporučujeme i ve městech, a to z důvodu zvýšení vaší bezpečnosti v provozu.
Dejte o sobě vědět - buďte vidět. Případ jedné šetřené noční dopravní nehody, střetu osobního vozidla s chodcem, kterou se policisté v polovině února 2025 zabývali, dopadl tragicky. Místem události se stala komunikace ulice Radčické v Plzni. Chodec jdoucí po silnici měl na sobě mít tmavé oblečení bez reflexních prvků. Při nehodě chodec utrpěl zranění neslučitelná se životem a na místě zemřel. Nehoda se stala na neosvětleném úseku vozovky.
Pro chodce
- Používejte reflexní oblečení či prvky: zvolte oblečení a doplňky s těmito prvky (batohy, tašky), které jsou výrazné za denního světla i za snížené viditelnosti.
- Umístěte reflexní prvky na správná místa: zásadní je jejich umístění, zejména na pohyblivých částech – konec rukávů, kotníky – reflex je vhodné umístit na té straně, která je blíže ke středu vozovky - při chůzi po silnici – chodíme po levé straně.
- Komunikujte s řidiči: pokuste se navázat oční kontakt s řidičem, zejména na přechodech. Vaši pozornost v provozu snižuje poslech hudby se sluchátky v uších a sledování displeje mobilního přístroje. Při přecházení silnice se vždy rozhlížejte.
- Dodržujte pravidla a neriskujte svůj život nebo životy jiných: při přecházení silnice na nepřehledných místech (před zatáčkou, za zatáčkou, mezi vozidly) vás řidič na silnici nečeká. Přecházejte po přechodu pro chodce, pakliže se nachází do 50 metrů od vás. Místo určené pro přecházení není přechod pro chodce, přednost zde ze strany řidičů nečekejte. Zbytečně neriskujte spěchem - vcházet do silnice bezprostředně před jedoucí vozidlo se opravdu nevyplácí.
Pro cyklisty
- Dodržujte povinnou výbavu: za snížené viditelnosti je nutné mít na kole vpředu bílé a vzadu červené světlo. Odrazky na kole mohou být ještě doplněny odrazovými materiály na oblečení nebo obuvi.
- Používejte reflexní prvky: kromě povinné výbavy používejte i další reflexní prvky na oblečení a kole.
- Buďte viditelní nejen ve dne: vhodná barva oblečení a doplňky zvýší vaši viditelnost za denního světla i za soumraku.
- Dodržujte pravidla silničního provozu: jezděte vpravo a dávejte pozor na „mrtvé úhly“ u ostatních vozidel. Pokud se v blízkosti nachází cyklostezka, nutno ji využít, jde přece o vaší bezpečnost.
Pro řidiče
- Jako řidič musíte mít přehled o celkové situaci a dění na vozovce, a to i v její těsné blízkosti, proto jakmile cítíte, že je viditelnost velmi snížena, použijte mlhová světla.
- Mlhová světla: by se měla zapínat pouze za skutečně snížené viditelnosti, ne preventivně, proto sledujte aktuální povětrnostní situaci a přizpůsobte tomu používání mlhovek v dopravě.
- Co se považuje za sníženou viditelnost? Tím se rozumí situace, kdy řidič nevidí jasně a zřetelně předměty, osoby, zvířata. Typicky tato situace nastává za mlhy, při hustém dešti nebo sněžení nebo v době od soumraku do svítání či v tunelu.
- Rozlišujte přední a zadní mlhovky – zatímco přední – bílé - jsou volitelné - smí užít, zadní – červené - jsou za špatné viditelnosti povinné – musí užít.
- Pamatujte na to, že mlhovky mohou být nebezpečné, a to pokud je používáte nesprávně. Buďte ohleduplní i k ostatním a při jízdě v koloně nebo na křižovatce mlhovky raději vypněte, protože by mohly oslňovat ostatní řidiče.
- Dodržujte pravidla silničního provozu, nepřeceňujte své schopnosti a dovednosti a neriskujte. Za snížené viditelnosti je dobré snížit svou rychlost jízdy a počínat si tak, abyste dokázali včas a bezpečně zareagovat na vzniklou situaci v silničním provozu.
- V případě potřeby je dobré mít ve voze reflexní vestu i pro spolujezdce.
Viditelnost na silnici není maličkost, ale otázka bezpečí – našeho i ostatních. Reflexní prvky, světla na kole či jasné oblečení mohou rozhodnout o tom, zda si nás řidič včas všimne. Každý z nás má v dopravě svou roli, ať už jsme chodci, cyklisté nebo řidiči. Buďme k sobě ohleduplní, mysleme dopředu a dělejme všechno pro to, abychom se domů vždy vrátili bezpečně. Každý z nás má totiž doma někoho, kdo na něj čeká.
Odkaz na preventivní leták viditelnosti:
nprap. Veronika Hokrová, DiS.
31. října 2025