Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Karlovarský kraj název

Policie České republiky – KŘP Karlovarského kraje

Dopravní nehoda na železničním přejezdu

KARLOVARSKO – Řidič nerespektoval danou výstrahu. 

V pondělí dne 16. 6. 2014 kolem půl sedmé ráno řídil 37 letý muž z Chodova osobní automobil značky Škoda, po ulici Pod nádražím v obci Nová Role ve směru do centra obce. Při příjezdu k nechráněnému železničnímu přejezdu nerespektoval danou výstrahu dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, doplněným o zvukové výstražné znamení a s vozidlem vjel do prostoru železničního přejezdu, kde z boku narazil do právě projíždějícího vlaku. Naštěstí nedošlo k žádnému zranění. U obou řidičů bylo vyloučeno požití alkoholických nápojů provedenou orientační dechovou zkouškou. Škoda byla předběžně odhadnuta na částku kolem 100 tisíc korun.
 
Policie radí:
 
V drtivé většině nehod na železničních přejezdech jsou viníky účastníci silničního provozu, kteří vjedou na přejezd v době, kdy to zákon zakazuje.
Nicméně i na přejezdu se závorami platí stejné nejdůležitější pravidlo – když svítí červená, řidič zastaví před přejezdem a nepokračuje v jízdě. To platí i v případech, kdy jsou závory zdvižené nebo se zdvihají. Vlak je velký, těžký a vzhledem k velmi dlouhé brzdné dráze i pohybu po kolejích se autu nemůže nijak vyhnout. Auto, a je zcela jedno, zda osobní nebo nákladní, rozhodně není vhodným soupeřem na přetlačování. Bezpečnost je tak vždy na řidiči.
 
Prostě a jednoduše – vlak má vždy přednost.
Pravidla provozu jsou tu pro vaši bezpečnost.
Chování řidičů na železničních přejezdech a v jejich blízkosti je upraveno zákonem o silničním provozu hned v několika paragrafech. Nejdůležitější jsou následující dva:

§ 28 – Železniční přejezd
1) Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.
(2) Vozidla se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém přijela. Nejde-li o souběžnou jízdu nebo o jízdu podle § 12 odst. 2, smějí vozidla přejíždět přes železniční přejezd jen v jednom jízdním proudu.
(3) Ve vzdálenosti 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 km/h. Svítí- li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 km/h. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění.
(4) Dojde-li k zastavení vozidla na železničním přejezdu, musí jeho řidič odstranit vozidlo mimo železniční trať, a nemůže-li tak učinit, musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni.
(5) Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka "Stůj, dej přednost v jízdě!", musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.

§ 29
(1) Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd:
a) je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
b) je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení,
c) sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory,
d) je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
e) dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem,
f) nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.


Nezapomínejte ani na to, že na železničním přejezdu a v jeho blízkosti se nesmíte ani otáčet a couvat nebo zastavit a stát ve vzdálenosti kratší než 15 metrů. Na všech přejezdech tak platí stejná jednoduchá pravidla. Je jedno, zda se jedná o přejezd pouze s výstražným křížem, světelným zabezpečovacím zařízením nebo dokonce se závorami. Vždy se musí řidič nejprve přesvědčit, že může přejezd bezpečně přejet. Vždy je lepší zastavit a mít jistotu.
Velkou chybou je vjet na železniční přejezd ihned po projetí vlaku, nebo když se závory zvedají. Vždy počkejte, až světla zhasnou.
 
Respektujte pravidla. Auto vlak nezastaví a život máte jen jeden!
 
nprap. Zuzana Týřová
17. 6. 2014
Odkazy do noveho okna

Místo dopr. nehody.

Místo dopr. nehody. 

Detailní náhled

Železniční přejezd.

Železniční přejezd. 

Detailní náhled

vytisknout  e-mailem