Tzv. deepfake pornografie
Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb.
Žadatel požadoval poskytnutí následujících informací:
- Počet evidovaných případů týkajících se Deepfake pornografie za posledních 5 let, rozdělených po jednotlivých letech.
- Obecný popis vyšetřovacích postupů používaných při odhalování případů Deepfake pornografie.
- Statistiky úspěšnosti vyšetřování případů Deepfake pornografie (počet objasněných případů vs. neobjasněných).
- Informace o specializovaných jednotkách nebo odděleních zabývajících se problematikou Deepfake pornografie v rámci Policie ČR.
- Přehled právních kvalifikací používaných při stíhání pachatelů Deepfake pornografie.
- Informace o mezinárodní spolupráci při vyšetřování případů Deepfake pornografie.
- Statistiky týkající se demografických údajů pachatelů (věk, pohlaví) v případech Deepfake pornografie.
- Informace o preventivních opatřeních a osvětových kampaních zaměřených na problematiku Deepfake pornografie.
Policie České republiky jako povinný subjekt podle § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. žádost posoudila a sdělila žadateli následující.
Ad 1. Ustanovení § 3 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. praví, že informací se pro účely tohoto zákona rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuáloního. Podle § 2 odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb. se však povinnost poskytovat informace netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací.
Povinný subjekt je povinen poskytovat pouze ty informace, které se vztahují k jeho působnosti, a které má nebo by měl mít podle obecně závazného právního předpisu k dispozici. Naopak zákon č. 106/1999 Sb. nestanovuje povinnost nové informace vytvářet či vyjadřovat názory povinného subjektu k určité problematice, vytvářet analýzy či hodnocení na základě zadání žadatele.
Povinný subjekt konstatoval, že požadovanými informacemi ve smyslu výše citovaného zákonného ustanovení nedisponuje. Policie České republiky totiž v rámci statistiky kriminality neeviduje označení "deepfake". Žádný právní předpis současně neukládá povinnému subjektu povinnost těmito informacemi disponovat.
Ad 2. Při odhalování případů deepfake pornografie se postupuje standardně, přičemž k těmto postupům není k dispozici zvláštní metodika a případy musí být posuzovány striktně individuálně jako při jakémkoliv jiném řízení.
Ad 3. S odkazem na odpověď k bodu č. 1, tyto informace nejsou k dispozici.
Ad 4. Obecně lze v této rovině sdělit, že na každém krajském ředitelství Policie České republiky jsou oddělení či útvary, které se problematikou mravnosti zabývají. Do této oblasti lze zařadit i oblast deepfake pornografie.
Ad 5. Lze uvést, že v současnosti se v zákoně č. 40/2009 Sb., trestním zákoníku, nenalézá speciální skutková podstata trestného činu, která by se přímo vztahovala k problematice tzv. deepfake pornografie. V současnosti mohou být skutky vykazující znaky tzv. deepfake pornografie právně kvalifikovány např. jako trestné činy poškozování cizích práv podle § 181 zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku, případně jako trestný čin podvodu podle § 209 zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku.
Ad 6. Na úseku mezinárodní spolupráce je dané problematice věnována zvýšená pozornost, a to zejména v úzké spolupráci s institucemi, které mají mezinárodní přesah jako je Europol a Interpol.
Ad 7. Preventivní aktivity cílené přímo na problematiku deepfake pornografie Policie České republiky nerealizuje. Dlouhodobě však v rámci prevence rizik v online prostředí upozorňuje zejména v projektu Tvoje cesta onlinem I a II na nezbytnou obezřetnost při zveřejňování osobních informací (včetně fotografií a videí) v rámci internetu, zejména na sociálních sítích. Policie upozorňuje na možné zneužití osobních údajů, nezbytnost dostatečného zabezpečení osobních profilů a pečlivé ověřování kontaktů, žádostí o přátelství aj.
pplk. Mgr. art. et Mgr. David Schimmer – 11. 11. 2024