Policie České republiky – KŘP Zlínského kraje
Statistika dopravních nehod za rok 2024
KROMĚŘÍŽSKO: V loňském roce zemřely při nehodách 4 osoby.
V loňském roce řešili dopravní policisté na silnicích v okrese Kroměříž 547 nehod, s tzv. ohlašovací povinností. Předloni to bylo 793.
V roce 2024 přišly o život vlivem dopravních nehod celkem čtyři osoby. Jednalo o řidiče motorových vozidel, včetně jednoho motocyklisty. V roce 2023 to bylo sedm lidí. Přitom kolikrát stačilo jen málo – nepřeceňovat své síly, přizpůsobit rychlost jízdy povětrnostním podmínkám, stavu a povaze komunikace a připoutat se. Těžké zranění loni utrpělo 13 osob, stejný počet jako předloni. V roce 2024 bylo vlivem dopravních nehod 239 lehce zraněných osob, v roce 2023 pak 232.
Mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu patří chodci a cyklisté. Důležité proto je, aby cyklisté i chodci byli mimo jiné v provozu řádně vidět. Chodci jsou povinni mít na sobě za snížené viditelnosti mimo obec prvky z retroreflexního materiálu. Policisté apelují na všechny účastníky silničního provozu, aby toto dodržovali a co víc, aby nosili reflexní prvky i v obcích a to zejména tam, kde je osvětlení nedostačující.
Loni jsme řešili 49 nehod zaviněných řidičem nemotorového vozidla a tři nehody, které zavinili samotní chodci. Dopravních nehod způsobených pod vlivem alkoholu bylo loni 41, předloni 47.
Nejčastější příčinou dopravních nehod byl nesprávný způsob jízdy, nepřiměřená rychlost, nedání přednosti nebo nesprávné předjíždění.
Nehody občas zavinila i zvěř nebo domácí zvířata. Ke srážkám se zvěří obecně dochází na okrajích lesů, v lese a u polí, a to většinou v brzkých ranních hodinách nebo k večeru. Nejčastěji se setkáváme se střety se srnci, srnami, laněmi, daňky, ale i divokými prasaty, zajíci či bažanty. Občas se vyskytnou i srážky s domácími zvířaty (pes, kočka).
Bezpečnost na silnicích patří mezi hlavní priority Policie ČR. Provádíme proto řadu dopravně bezpečnostních akcí. Snažíme se tak eliminovat dopravní přestupky a tím i nehody, které mají mnohdy fatální následky. Realizujeme také preventivní projekty zaměřené i na další účastníky silničního provozu, především cyklisty a chodce, protože právě oni jsou nejohroženějšími účastníky silničního provozu.
7. února 2025, por. Radomír Šiška, DiS.