Policie České republiky – KŘP Karlovarského kraje
PREVENCE – Příprava a jízda se soupravou
PREVENCE – Příprava a jízda se soupravou.
- Vozidlo s přívěsem bude mít horší akceleraci a také delší brzdnou dráhu proto je třeba ještě více dbát na dodržování zásad defenzivní jízdy.
- Vozidlo s přívěsem je více zatíženo, proto má také vyšší spotřebu pohonných hmot, výraznější je také opotřebení brzdového systému, pneumatik…
- Dbát na stav závěsného zařízení – dodržování přesných pokynů výrobce tažného zařízení a autorizovaného servisu, který montáž na vozidlo provedl.
- Jízda s přívěsným vozíkem je náročnější pro auto i řidiče a má svá specifika. Řidič může získat potřebné informace také v autoškolách, kde si může domluvit kondiční jízdy s přívěsem pod dohledem odborníka.
- Montáž závěsného zařízení provádí autorizovaný servis, který vydá potvrzení, že je montáž provedená odborně a příslušný městský úřad obce s rozšířenou působností (registr, kde je vozidlo přihlášeno), provede zápis do TP. Teprve poté vozidlo smí být použito jako tažné.
- Ne každé vozidlo je vhodné použít jako tažné.
- A nakonec, je třeba nepřesáhnout maximální povolenou rychlost vyznačenou na zadní části přívěsného vozíku.
- Při parkování musí být jednonápravový přívěsný vozík zajištěn proti pohybu nejméně dvěma zakládacími klíny (zajištěna obě kola).
- Je nutné auto zajistit proti pohybu (zařazený 1.rychlostní stupeň a zatažená parkovací brzda)
- Při připojení přívěsného kloubu (žehličky vozíku) na kouli závěsného zařízení musí obě části zapadnout (hlasité cvaknutí)
- Nutno kontrolovat indikátor opotřebení závěsného systému – má tři polohy: Červená – parkovací poloha, Zelená - připojení bez závad, Žlutá s vykřičníkem ! – upozorňuje na nutnost výměny celého nebo části závěsného systému v odborném servisu. Kontrola závěsného zařízení je prováděna také v rámci STK.
- V případě, že přívěs nemá indikátor opotřebení, musí řidič před jízdou vyzkoušet pevnost spojení vlastní silou (přívěs zvednout za oj). Spojení musí být pevné, nesmí být vůle v pohybu. Řidič musí použít také pojistku zámku.
- Připojíme elektrickou zásuvku a před jízdou je řidič povinen zkontrolovat zákonem stanovené osvětlení celé jízdní soupravy a také stanovený tlak pneumatik.
- Na soupravě nesmí být ostré hrany a je povoleno použití jen vybavení, které je schváleno pro použití v provozu na pozemních komunikacích.
- Náklad musí být na ložné ploše zajištěn proti pohybu a to i je-li přívěs vybaven plachtou. Upevnění nákladu je důležité proto, aby náklad při uvolnění nezpůsobil zranění ostatních účastníků provozu a řidič musí také počítat s odstředivou silou, která na náklad působí. Nepřipevněný náklad by tak výrazně zhoršil jízdní vlastnosti celé soupravy.
Pokud řidič opomine provést některý z těchto kroků, může dojít k vážné dopravní nehodě a ohrožení života účastníků v provozu na pozemních komunikacích (kontrola celé soupravy před jízdou nezabere v tomto případě víc než 10 minut).