Policie České republiky – KŘP Jihočeského kraje
Podvody nekončí
Strakonice – Další čtyři případy podvodů za poslední dva dny.
Podvody se dějí každý den, v jakoukoliv dobu. Mění se pouze scénáře a formy, jakými pachatelé své oběti kontaktují. I přes četná varování ze strany policie, bank i sdělovacích prostředků bohužel stále přibývá poškozených, kteří ve snaze pomoci svým blízkým nebo ochránit své finance nevědomky předají peníze přímo do rukou podvodníků. Obětí se přitom může stát opravdu každý z nás – senior, dospělý i mladý člověk. Proto důrazně apelujeme na veřejnost: informujte o těchto podvodech své rodiče, prarodiče, děti, známé i sousedy. Sdílejte s nimi konkrétní příběhy. Jen tak lze snížit riziko, že naletí také oni.
Strakoničtí policisté přijali v posledních dnech hned několik oznámení.
"Zrcadlový účet" a falešná banka
Poškozenou 14. července 2025 kontaktovala žena vydávající se za pracovnici Komerční banky. Tvrdila, že na její občanský průkaz byla vystavena kreditní karta a požádala ji, aby si ji osobně vyzvedla. Když poškozená uvedla, že o kartu nikdy nežádala, byla přepojena na "bezpečnostní oddělení banky". Zde se jí ujal muž se slovenským přízvukem a přesvědčil ji, že její účet může být v ohrožení. Aby ochránila své peníze, měla je převést na tzv. zrcadlový účet. Žena podle jeho instrukcí stáhla aplikaci, přihlásila se a převedla opakovaně finanční prostředky. Dle pokynů navíc přiložila kartu k nainstalovanému bankovnictví z důvodu deaktivaci, čímž jí pachatel následně vybral další desetitisícové částky z jejího účtu prostřednictvím bankomatu. Ženu natolik podvodník zmanipuloval, že převedla i finanční prostředky, ke kterým měla dispoziční právo jako právnická osoba. Celkem tak převedla přes dva miliony korun.
„Mami, mám nový mobil...“
Další poškozená žena obdržela zprávu přes aplikaci WhatsApp: „Mami, mám pokažený mobil. Používám nové číslo. Napiš mi na WhatsApp.“
Domnívala se, že komunikuje se svou dcerou, která se v tu chvíli nacházela v zahraničí. „Dcera“ ji následně požádala o zaplacení dvou plateb, protože se kvůli poruše mobilu nemůže přihlásit do internetového bankovnictví. Žena z dobré vůle pomoci odeslala téměř 90 000 Kč na určené účty.
Teprve následně po telefonickém ověření zjistila, že celou dobu komunikovala s neznámým pachatelem.
„Pošli peníze"
Podvodníci zneužili důvěru i v dalším případu. Neznámý pachatel se přes WhatsApp vydával za otce poškozeného a požádal ho o zaslání částky 31.500 Kč. Účet vypadal věrohodně, styl komunikace byl nenápadný. Poškozený peníze odeslal a až později zjistil, že nejspíš naletěl podvodníkovi.
Emoce, které hrají do karet pachatelům
Zpráva zaslaná přes WhatsApp zněla takto:
„Ahoj maminko, spadl mi telefon do záchodu. Používám starý a nefunguje mi zvuk. Nemůžu volat. Mám problém, musím zaplatit účet, ale nemám přístup k internetovému bankovnictví. Můžeš mi pomoct?“
Žena uvěřila, že komunikuje s dcerou, a zaslala téměř 32 000 Kč. Po telefonickém kontaktování skutečné dcery zjistila, že byla podvedena.
Základní pravidla jsou stále stejná. Policisté ani bankovní pracovníci nikdy nikoho po telefonu nevyzývají k zadávání přihlašovacích údajů a instalaci aplikací. Pokud vás někdo takto kontaktuje, zpozorněte. Ukončete hovor, ověřte si situaci přímo u své banky, u příbuzného nebo na tísňové lince 158. Pachatelé působí velmi důvěryhodně, jsou připraveni na každou vaši otázku a umí mistrně manipulovat s emocemi. Právě proto je vedení dlouhých telefonických hovorů s neznámými volajícími velmi rizikové a často končí odesláním vysokých částek na účty podvodníků.
Nikdy nezapomeňte!
Zachovejte chladnou hlavu. Podvodníci spoléhají na to, že začnete jednat ve stresu.
Ověřujte si jakoukoli žádost o peníze. Zavolejte svému blízkému – raději hned!
Nikdy nepřevádějte peníze „pro jistotu“ na jiný účet. Banky takové praktiky nemají.
Nikdy neinstalujte aplikace, o které vás někdo žádá po telefonu.
Učte prevenci i své rodiče a prarodiče – pravidelné připomínání je důležité.
por. Mgr. Jaromíra Nováková, st.pis@pcr.cz
17. července 2025