Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje
Pokyny policistů na křižovatkách + videa z regulace
PLZEŇ- Světelné signalizační zařízení na křižovatce je mimo provoz. Z důvodu plynulosti a bezpečnosti v dopravě přebírají do svých rukou řízení křižovatky policisté. Jak se zachovat a vyřešit křižovatku řízenou policistou? Nepanikařit. Zachovat klid a bedlivě sledovat a řídit se pokyny regulujícího policisty, ale i věnovat pozornost ostatním účastníkům silničního provozu.
V dnešních dopoledních hodinách byla z důvodu oprav mimo provoz světlená signalizace na jedné z hlavních křižovatek v centru Plzně. Odstávka semaforů se týkala rušné křižovatky, kde se křižují vozovky ulic Sady 35, Palackého náměstí a Solní. Situaci na místě monitorovali dopravní policisté Městského ředitelství policie Plzeň, kteří dohlíželi nad plynulostí a bezpečností silničního provozu a v případě potřeby řídili provoz.
Při dodržování pokynů policistů a bezpečné jízdy, se snižuje nebezpečí vzniku kolizí v dopravě, které hrozí nejen řidičům, ale i ostatním účastníkům silničního provozu v době, kdy je světelné signalizační zařízení na křižovatce mimo provoz.
Nutno dodat, že řada řidičů mnohdy netuší, co znamenají pokyny policistů řídících křižovatku. Pro oživení uvádíme výňatek ze zákona o silničním provozu, v němž je řízení provozu pokyny policisty upraveno.
§ 75
(1) Policista řídí provoz na pozemních komunikacích změnou postoje a pokyny paží; přitom zpravidla používá směrovku, kterou drží v pravé ruce. Jeho pokyny znamenají pro řidiče i chodce :
a) "Stůj!" pro směr, ke kterému stojí policista čelem nebo zády; řidič je povinen zastavit vozidlo,
b) "Pozor!", vztyčí-li policista paži nebo předloktí pravé paže se směrovkou; řidič jedoucí ze směru, pro který byl provoz předtím zastaven, je povinen se připravit k jízdě; řidič jedoucí ve směru předtím volném je povinen zastavit vozidlo; je-li však již tak blízko, že by nemohl bezpečně zastavit vozidlo, smí pokračovat v jízdě,
c) "Volno" pro směr, ke kterému stojí policista bokem; řidič může pokračovat v jízdě, a dodrží-li ustanovení o odbočování, může odbočit vpravo nebo vlevo,
d) má-li policista pravou paži předpaženou a levou upaženou, znamená to "Stůj!" pro řidiče přijíždějícího směrem k zádům a pravému boku policisty a "Volno" pro řidiče přijíždějícího směrem k levému boku policisty; řidič přijíždějící směrem k zádům a pravému boku policisty je povinen zastavit vozidlo; řidič přijíždějící k levému boku policisty může pokračovat v jízdě, a dodrží-li ustanovení o odbočování, může odbočit vpravo nebo vlevo; řidič přijíždějící směrem k čelu policisty smí odbočovat jen vpravo; chodci smějí přecházet vozovku jen za zády policisty.
(2) Zastavuje-li řidič při řízení provozu podle odstavce 1 písm. a), b) a d) na křižovatce, je povinen zastavit před hranicí křižovatky.
(3) Při pokynech "Stůj!" a "Volno" může policista upažit obě nebo jednu paži; obě paže může připažit, postačí-li k řízení provozu postoj. To neplatí pro pokyn uvedený v odstavci 1 písm. d).
(4) Policista může při řízení provozu dávat kromě pokynů uvedených v odstavci 1 i jiné pokyny, například "Zrychlit jízdu!" vodorovným kýváním paže přes střed těla nebo "Zpomalit jízdu!" kýváním paže nahoru a dolů. K zdůraznění svého pokynu může policista užít znamení píšťalkou.
Pokyny policisty v podstatě fungují jako semafor:
- Signál se žlutým světlem „Pozor!“, nahrazuje pokyn vztyčené paže policisty. Pro řidiče jedoucí ve směru předtím volném, znamená povinnost zastavit vozidlo.
- Naopak pro řidiče, kteří stáli, povinnost připravit se k jízdě. Signál se zeleným světlem „Volno“, nahrazuje policista postojem s upažením rukou v úrovni ramen, připomínající tvarem písmeno „T“.
- Pokyn „Volno“ platí pro směr, ke kterému stojí policista bokem, kdy řidiči mohou na křižovatce odbočit vpravo nebo vlevo.
- Při odbočení vlevo však řidič musí dodržet pravidla pro odbočování, zejména pak dát přednost v jízdě protijedoucím vozidlům. Současně tímto postojem a pokynem policista nahrazuje signál s červeným světlem „Stůj!“ pro směr, ke kterému stojí čelem nebo zády. Řidič jedoucího vozidla směrem k čelu nebo zády policisty je tedy povinen zastavit.
- Chodci smějí přecházet vozovku jen ve směru, pro který platí pokyn „Stůj!“. Posledním a zpravidla pro řidiče nejtěžším postojem je tzv. trojstranná uzávěra, tedy postoj, kdy má policista pravou paži předpaženou a levou upaženou, připomínajícím tvarem písmeno „L“.
- Povinnost zastavit vozidlo na pokyn „Stůj!“ platí pro řidiče přijíždějící směrem k zádům a pravému boku. Pokyn „Volno“ znamená pro řidiče přijíždějící k levému boku, přičemž řidič kromě průjezdu křižovatkou v přímém směru může odbočit vpravo nebo vlevo. Současně pokyn „Volno“ platí pro řidiče přijíždějící k čelu policisty a to pouze, pokud odbočuje jen vpravo. V tomto případě chodci mohou přecházet jen za zády policisty.
Vyobrazení pokynů policisty při řízení provozu na pozemních komunikacích
Vyobrazení |
Význam |
---|---|
„Stůj!“ pro řidiče přijíždějící směrem k čelu nebo k zádům policisty. |
|
„Pozor!“ pro všechny řidiče. |
|
„Volno!“ pro řidiče přijíždějící směrem k pravému nebo levému boku policisty. |
|
„Stůj!“ pro řidiče přijíždějící směrem k zádům a pravému boku policisty. |
|
„Zpomalit jízdu!“ |
|
„Zrychlit jízdu!“ |
Pokud si nezapamatujete tato jednoduchá pravidla, pak raději zastavte nebo stůjte. Policista vám dá dostatečně najevo, kdy a kam můžete pokračovat v jízdě. Nepodceňujte naše rady, protože při porušení pokynu „Stůj!“ při řízení provozu, vám hrozí stejný postih, jako při jízdě na červenou. Neohrožujte svůj život a už vůbec život a zdraví ostatních účastníků silničního provozu.
nprap. Veronika Hokrová
8. ledna 2020