Policie České republiky – KŘP Moravskoslezského kraje
Dotaz k trestnímu řízení
Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb.
Žádost zněla:
V souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, žádám o poskytnutí informací týkajících se trestního oznámení podaného na představenstvo …, jehož jsem členem …
Konkrétně žádám o sdělení:
• Bylo ve věci zahájeno trestní řízení? Pokud ano, pod jakým číslem jednacím bylo vedeno?
• Jakým způsobem bylo šetření ukončeno? (např. odložení věci, zastavení trestního stíhání, podání obžaloby, jiné řešení apod.)
• Byly v rámci šetření zjištěny nějaké nedostatky v hospodaření …, případně ve způsobu řízení …? Pokud ano, jaké konkrétní skutečnosti byly zjištěny?
• Byla přijata nějaká opatření nebo doporučení k nápravě zjištěných nedostatků?
• Pokud existuje závěrečná zpráva nebo jiný dokument shrnující výsledek šetření, žádám o poskytnutí jeho anonymizované verze.
…“
Odpověď:
Ačkoliv je Vaše žádost adresována …, žádosti podle InfZ vyřizuje analyticko-právní oddělení kanceláře ředitele krajského ředitelství.
Vaši žádost jsme jako povinný subjekt posoudili v souladu s InfZ, přičemž požadované informace Vám poskytujeme souhrnně, prostřednictvím dokumentu ze dne … č. j. … .
Formu informací stanoví ust. § 3 odst. 3 InfZ, který uvádí, že informací se pro účely tohoto zákona rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči. Dokument, který Vám poskytujeme, tedy usnesení o odložení věci dle ust. § 159a odst. 1 trestního řádu, je výsledkem prověřování ve věci vedené pod č. j. …, ve které byly zahájeny úkony trestního řízení dle ust. § 158 odst. 3 trestního řádu. Poskytovaný dokument rovněž obsahuje informace o průběhu prověřování, které vedlo k závěru, že se ve věci nejedná o podezření ze spáchání trestného činu. Proto bylo prověřování ve věci dne … ukončeno vydáním usnesení o odložení věci dle ust. § 159a odst. 1 trestního řádu. Z vyjádření policejního orgánu … vyplynulo, že nebyla „přijata nějaká opatření nebo doporučení k nápravě zjištěných nedostatků“.
Dokument poskytujeme ve Vámi požadované anonymizované podobě a to minimálně s ohledem na ochranu osobních údajů a soukromí ve smyslu ust. § 8a odst. 1 InfZ.
Z ust. § 8a odst. 1 InfZ vyplývá, že informace týkající se osobnosti, projevů osobní povahy, soukromí fyzické osoby a osobní údaje, povinný subjekt poskytne jen v souladu s právními předpisy upravujícími jejich ochranu. Takovým právním předpisem je především nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (dále jen „GDPR“) a zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů.
Za osobní údaj se na základě čl. 4 odst. 1 GDPR považují veškeré informace o identifikované nebo identifikovatelné fyzické osobě, přičemž identifikovatelnou fyzickou osobou je fyzická osoba, kterou lze přímo či nepřímo identifikovat, zejména odkazem na určitý identifikátor, například jméno, identifikační číslo, lokační údaje, síťový identifikátor nebo na jeden či více zvláštních prvků fyzické, fyziologické, genetické, psychické, ekonomické, kulturní nebo společenské identity této fyzické osoby.
Ochrana soukromí fyzické osoby je pak zakotvena především v zákoně č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, kdy dle jeho ust. § 86 nikdo nesmí zasáhnout do soukromí jiného, nemá-li k tomu zákonný důvod. Pro povinný subjekt žádný takový zákonný důvod z titulu podané žádosti o informace podle InfZ nevyplývá. Ochrana ust. § 8a odst. 1 InfZ se vztahuje nejen na informace dotýkající se soukromého a rodinného života jednotlivce v úzkém slova smyslu, ale také na informace o jakémkoli druhu činnosti, kterou se jednotlivec zabývá, například informace o jeho pracovních vztazích nebo ekonomickém či společenském chování nebo o majetku. Osobním údajem jsou tak i informace o chování a postupu určité osoby.
Rovněž právnické osobě náleží právo na ochranu její osobnosti před neoprávněnými zásahy, přičemž existenci osobnosti a její ochranu u právnických osob je možné dovodit z občanského zákoníku ve spojení se zákonem č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech. Ochrana právnických osob je pak poskytována prostřednictvím ust. § 135 občanského zákoníku, ve kterém se, dle odstavce 2, právnické osobě přiznává právo na ochranu její pověsti nebo soukromí (např. pracovně právní vztahy).
Při anonymizaci dokumentu povinný subjekt přihlédl k tomu, že v tomto jsou uvedeny skutečnosti, které jsou Vám jakožto žadatelce známy, sama o těchto ve své žádosti hovoříte, přičemž uvádíte, že jste členem předmětného … . V dokumentu tak byly ponechány údaje v žádosti uvedeného „…“ v uvedeném rozsahu.
Předmětné usnesení o odložení věci rovněž obsahuje projevy osobní povahy, což jsou obsahy výpovědí osob podávajících vysvětlení, které bylo také nutno v souladu s ust. § 8a odst. 1 InfZ anonymizovat. Rozsah anonymizace poskytovaného dokumentu je pak v souladu s výše uvedeným.