
Policie České republiky – KŘP Ústeckého kraje
Dopravní policisté rozdávali nejen rady
ÚSTECKÝ KRAJ - Dopravní policisté krajského ředitelství propagovali nošení reflexních doplňků.
"Vidět a být viděn" je základní pravidlo bezpečnosti na silnicích. Za snížené viditelnosti platí dvojnásob. Řidiči, kteří zranili chodce, se shodují na tom, že ho neviděli vůbec nebo příliš pozdě. Dopravní policisté krajského ředitelství se proto rozhodli sami propagovat nošení reflexních materiálů přímo mezi chodci. V ranních hodinách, na parkovišti u obchodního centra Kaufland v Ústí nad Labem, rozdávali chodcům reflexní doplňky a upozorňovali je na rizika při pohybu na silnici.
Každý den dochází k vážným dopravním nehodám, jejichž oběťmi bývají často chodci. Jednou z příčin těchto nehod je i nedostatečná viditelnost chodců.
Za dvanáct měsíců loňského roku došlo v Ústeckém kraji k 8230 dopravních nehod, při kterých bylo usmrceno 48 osob, z toho 12 chodců. Na přechodu pro chodce došlo k 334 dopravním nehodám a v jeho těsné blízkosti to bylo o 36 nehod více. U dopravních nehod, kdy účastníkem je chodec, jsou následky rizikovější a zranění jsou často těžká až smrtelná.
ZVÝŠENÍ VIDITELNOSTI
Viditelnost lze zvýšit vhodnou barvou oblečení a doplňky z fluorescenčních, které zvyšují světelný kontrast vůči pozadí a prodlužují tak vzdálenost, na jakou může řidič chodce nebo cyklistu zaznamenat.
Fluorescenční materiály:
- zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku, ve tmě však svou funkci ztrácejí,
- nejčastěji používanými barvami jsou jasně žlutá, zelená a oranžová.
Reflexní materiály:
- odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji, a to až na vzdálenost kolem 200 m,
- výrazně zvyšují viditelnost za tmy.
Reflexní materiál je v noci vidět na 10x větší vzdálenost než modré oblečení. Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič nejméně 1,5 s (31 m) na to, aby odpovídajícím způsobem zareagoval.
200 m - reflexní materiál
|
55 m - bílé oblečení
|
37 m - žluté oblečení
|
24 m - červené oblečení
|
18 m - modré oblečení
|
npor. Jana Matonohová
3. února 2014
vytisknout
e-mailem
Facebook