Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje
Dopravně preventivní akce
Zaměřili se na cyklisty
V pátek 21. srpna 2009 proběhla na Domažlicku dopravně preventivní akce zaměřená na bezpečnost cyklistů v silničním provozu. Na cyklostezce u koupaliště v obci Babylon policisté oslovovali projíždějící cyklisty, u nichž prováděli kontrolu jízdních kol, užívání cyklistických přileb a dodržování dopravních předpisů. Cyklisté u kterých nebyl shledán žádný přestupek obdrželi z rukou policistů nebo pracovníků plzeňského BESIPu drobné dárky ve formě cyklistických doplňků.
Kontroly cyklistů budou na Domažlicku probíhat i nadále, v případě zjištění přestupku proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu (§22 zákona č. 200/1990 Sb. o přestupcích) mohou být cyklisté od 15. roku věku "odměněni" blokovou pokutou, jejíž výše bude závislá na druhu prohřešku a věku cyklisty. Cyklisté dosti často podceňují skutečnost, že jsou účastníky silničního provozu a musí se tedy řídit se zákonem O provozu na pozemních komunikacích a jinými právními úpravami v oblasti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích. Často se lze setkat i s alkoholem za řidítky, v případě ohrožení bezpečnosti provozu musí takový cyklista počítat s tím, že bude brán k zodpovědnosti jako každý jiný účastník silničního provozu. Další negativní zkušeností je hazard s vlastní bezpečností cyklistů. Tato nezodpovědnost může ostatním účastníkům silničního provozu připravit horké chvíle. Mnohdy lze potkat za snížené viditelnosti neosvětlené cyklisty, nebo právě ty, kteří se zastavili na pár sklenic piva. Z hlediska bezpečnosti je pak dobré vědět, jak musí být kolo vybaveno.
Povinná výbava jízdního kola
Dle přílohy č. 13 vyhlášky č. 341/2002 Sb. musí být jízdní kola vybavena takto:
a) dvěma na sobě nezávislými účinnými brzdami s odstupňovatelným ovládáním brzdného účinku; jízdní kola pro děti předškolního věku vybavená volnoběžným nábojem s protišlapací brzdou nemusí být vybavena přední brzdou,
b) volné konce trubky řídítek musí být spolehlivě zaslepeny (zátkami, rukojeťmi apod.),
c) zakončení ovládacích páček brzd a volné konce řídítek musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo (jsou-li použity tuhé materiály) musí mít hrany o poloměru zakřivení nejméně 3,2 mm; páčky měničů převodů, křídlové matice, rychloupínače nábojů kol, držáky a konce blatníků musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo (jsou-li použity tuhé materiály) musí mít hrany o poloměru nejméně 3,2 mm v jedné rovině a v druhé rovině na ni kolmé nejméně 2 mm,
d) matice nábojů kol, pokud nejsou křídlové, rychloupínací nebo v kombinaci s krytkou konce náboje, musí být uzavřené,
e) zadní odrazkou červené barvy, tato odrazka může být kombinována se zadní červenou svítilnou nebo nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, odrazka musí být pevně umístěna v podélné střední rovině jízdního kola nebo po levé straně co nejblíže k ní ve výšce 250 - 900 mm nad rovinou vozovky; činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky v toleranci +/- 15 st. a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí +/- 5 st.; odrazové materiály nahrazující zadní odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,
f) přední odrazkou bílé barvy, tato odrazka může být nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; odrazka musí být umístěna v podélné střední rovině nad povrchem pneumatiky předního kola u stojícího kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky s tolerancí +/- 15 st. a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí +/- 5 st.; odrazové materiály nahrazující odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,
g) odrazkami oranžové barvy na obou stranách šlapátek (pedálů), tyto odrazky mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti,
h) na paprscích předního nebo zadního kola nebo obou kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy na každé straně kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 20 mm, tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty.
Jízdní kola pro jízdu za snížené viditelnosti musí být vybavena následujícími zařízeními pro světelnou signalizaci a osvětlení:
a) světlometem svítícím dopředu bílým světlem; světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem řidiče měnit, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem,
b) zadní svítilnou červené barvy, podmínky pro umístění této svítilny jsou shodné s podmínkami pro umístění a upevnění zadní odrazky; zadní červená svítilna může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy podle odstavce 1 písm. e); zadní červená svítilna může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy,
c) zdrojem elektrického proudu, jde-li o zdroj se zásobou energie, musí svou kapacitou zajistit svítivost světel podle písmen a) a b) po dobu nejméně 1,5 hodiny bez přerušení.
Dále platí, že:
Je-li jízdní kolo vybaveno pomocným sedadlem pro dopravu dítěte, musí být toto sedadlo pevně připevněno a opatřeno pevnými podpěrami pro nohy dítěte. Sedadlo a podpěry musí být provedeny a umístěny tak, aby nemohlo dojít ke zranění dítěte při jízdě ani k ohrožení bezpečnosti jízdy. Je-li jízdní kolo vybaveno nosičem zavazadel, musí být tento nosič řádně a spolehlivě připevněn a nesmí ovlivňovat bezpečnost jízdy.
Pneumatiky a ráfky nesmí vykazovat trhliny, praskliny a jiné zjevné deformace, které by zjevně narušovaly bezpečnost jízdy. Pamatujte, že reflexní doplňky v každém případě zvyšují bezpečnost cyklistů na silnicích a jsou nezbytné pro zaručení dobré viditelnosti!!
nprap. Vladislava Čejková