Únik informací z trestního řízení
Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb.
Žadatel uvedl:
„Dle mých dosavadních zjištění se nejprve Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) zabývala trestním oznámením ohledné údajného nezákonného úniku informací z trestní věci vedené Národní centrálou proti organizovanému zločinu SKPV PCR (NCOZ), kdy se v dubnu loňského roku v tisku objevila celá rada velmi konkrétních informací pocházejícich z neveřejných dokumentů trestního řízení, a to prakticky současně s oficiálním vyjádřením orgánủ činných v trestním řízení ohledně zahájení trestního stíháni konkrétních osob v dané věci.
Z informací, které mi poskytla GIBS dle zákona c. 106/1999 Sb. plyne, že GIBS věc rozdělila na dvě části, kdy sama prověřovala pouze část týkající se podezření na nezákonný únik neveřejných informací z trestního spisu ze strany Policie CR a zbývající část ohledně podezření, že k úniku informací došlo u jiné složky státní moci postoupila na Policejní prezidium České republiky.“
A dále:
„V souvislosti s výše uvedeným tedy konkrétně žádám o sdělení následujících informací:
- Jak Policejní prezidium naložilo s výše uvedenou věcí postoupenou od GIBS? Byla věc postoupena konkrétní policejní složce k dalším opatřením a s jakým závěrem?
- Zda Policejní prezidium učinilo nějaká opatření proti nežádoucím únikum informací z trestních spisů.“
Policie České republiky poskytla žadateli následující informace:
Ad 1) Generální inspekce bezpečnostních sborů (dále jen GIBS“) zaslala dne 9. července 2024 Policii České republiky k rukám náměstka policejního prezidenta pro službu kriminální policie a vyšetřování (dále jen „SKPV“) poznatek vztahující se prověřování úniku informací z trestního řízení vedeného Národní centrálou proti organizovanému zločinu SKPV, který je předmětem žadatelova zájmu. Z obsahu úředního záznamu o vysvětlení podaném policejnímu orgánu GIBS autorem článku, v němž byly poprvé zveřejněny informace z předmětného trestního řízení, vyplývá, že tento autor získal uvedené informace od pracovníka instituce, v jejímž sídle policejní orgán Národní centrály proti organizovanému zločinu SKPV provedl prohlídku podle § 82 a následujících zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a že tento autor odmítl s odvoláním na ustanovení § 16 zákona č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon), ve znění pozdějších předpisů, poskytnout policejnímu orgánu GIBS informace o původu zveřejněných informací, tj. identifikovat osobu, která mu tyto informace předala. Podaným vysvětlením autor článku vyloučil možnost, že by zveřejněné informace z trestního řízení získal od některého orgánu činného v tomto řízení, konkrétně od policejního orgánu Policie České republiky.
Kancelář náměstka policejního prezidenta pro službu kriminální policie a vyšetřování předala výše uvedený poznatek za účelem zajištění kontinuity probíhajícího trestního řízení Národní centrále proti organizovanému zločinu SKPV a zároveň na vědomí úřadu vnitřní kontroly Policejního prezidia České republiky. Vzhledem k tomu, že se nepodařilo zjistit totožnost osoby, která předala informace z trestního řízení ke zveřejnění, nebylo možné postoupit věc příslušnému správnímu orgánu k projednání přestupku. Policie České republiky zaslala k rukám tajemníka instituce, jejíž pracovník měl předat autorovi článku zveřejněné informace pocházející z trestního řízení, upozornění, v němž poukázala na možné důsledky úniku informací jak ve vztahu k samotnému trestnímu řízení, tak ve vztahu ke stranám na něm zúčastněným, a zároveň apelovala na přijetí patřičných opatření, která by pro futuro podobné události zamezila.
Ad 2) Policejní prezidium České republiky, zejména úsek náměstka policejního prezidenta pro SKPV, věnuje problematice úniku informací z probíhajících trestních řízení trvalou pozornost. Ve spolupráci s vedením jednotlivých krajských ředitelství policie a útvarů s celostátní působností, které vedou trestní řízení, navrhuje a prosazuje preventivní opatření směřující k eliminaci tohoto nežádoucího jevu a spočívající především v posilování řídící a kontrolní činnosti vedoucích příslušníků Policie České republiky a v usměrňování výkonu služby jejich podřízených.
Policie České republiky však považuje za nezbytné upozornit na skutečnost, že únikům informací z trestního řízení do veřejného prostoru nelze nikdy zcela zabránit v těch případech, kdy se určitý okruh osob mimo soustavu orgánů činných v trestním řízení ze zákonných důvodů seznámí s obsahem dokumentů z tohoto řízení pocházejících. Dlouholetá zkušenost policejních orgánů Policie České republiky potvrzuje, že informace z probíhajícího trestního řízení obsažené v usneseních o zahájení trestního stíhání, příkazech k domovní prohlídce či prohlídce jiných prostor a pozemků a z dalších dokumentů zpracovávaných orgány činnými v trestním řízení se objevují ve veřejném prostoru teprve poté, co tyto dokumenty byly doručeny zúčastněným stranám.
PhDr. Jiří Vokuš, 19. března 2025