Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Bezpečnost a ochrana zdraví příslušníků Policie České republiky

Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. 

Žadatel požadoval následující informace:

 „1) Jsou k povinným ročním kontrolám policejních objektů (objektů PČR) přizváni zástupci odborových organizací působících u PČR, a pokud ano, mohou se vyjádřit k zjištěným závadám?

2) Zúčastňují se zástupci odborových organizací působících u PČR objasňování příčin služebních a pracovních úrazů a pokud ano, jaká jsou přijímána preventivní opatření?

3) Jak jsou vyhledávána, a jak jsou hodnocena rizika v souvislosti s výkonem služby policistů?

4) Jak je v PČR naplňováno NMV č. 56/2011; zejména pak článek 21?

5) Jaké je na základě personálních údajů procento zastoupení žen (% feminizace) u PČR v současnosti, a jaké bylo v jednotlivých letech počínaje rokem 2010?

6) Jaký je celkový počet dopravních nehod SDP od roku 2015, a kolik DN z toho je zaviněných příslušníkem PČR, a kolik nezaviněných příslušníkem PČR (Nepožadujeme informace o škodních událostech na SDP).“

Policie České republiky poskytla žadateli následující informace:

Ad 1. Právní předpisy ani interní akty řízení Policie České republiky neukládají povinnost přizvat zástupce odborových organizací ke kontrolním prohlídkám staveb.

Odborové orgány se v souladu s ustanovením § 108 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 262/2006 Sb.“), a čl. 16 nařízení ministerstva vnitra č. 56/2011, k zajištění plnění úkolů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu služby a při práci (dále jen „nařízení MV č. 56/2011“), účastní pravidelných ročních prověrek bezpečnosti práce, jejichž hlavní součástí je kontrola pracovišť zaměřená zejména na technickou úroveň jejich vybavení, na poskytování osobních ochranných a pracovních pomůcek příslušníkům a zaměstnancům Policie České republiky, na stav hygienických, zdravotnických a sociálních zařízení a rovněž na organizační a vzdělávací opatření v zájmu péče o bezpečnost výkonu služby a práce. Odborové orgány se podílejí na činnosti prověrkových komisí, jež vedoucí příslušníci a zaměstnanci Policie České republiky ustanovují k zajištění řádného průběhu těchto prověrek, včetně zpracování souhrnných zpráv o výsledcích těchto prověrek, které obsahují údaje o zjištěných nedostatcích a závadách a o opatřeních k jejich odstraňování. Vedoucí příslušníci a zaměstnanci Policie České republiky jsou povinni projednat zprávy o prověrkách bezpečnosti práce s příslušnými odborovými orgány.       

Ad 2. Odborové organizace mají podle ustanovení § 322 zákona č. 262/2006 Sb. právo vykonávat kontrolu nad stavem bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. V rámci Policie České republiky je výkon tohoto práva zajištěn interním aktem řízení policejního prezidenta, kterým se stanoví jednotný postup při hlášení, evidování a vyšetřování služebních a pracovních úrazů způsobených u organizačních článků Policejního prezidia České republiky, útvarů Policie České republiky s působností na celém území České republiky a ředitelům krajských ředitelství policie. Rozkaz policejního prezidenta o náhradových komisích výslovně stanoví, že náhradová komise může uzavřít projednávání věci v otázkách náhrady škody způsobené služebním nebo pracovním úrazem anebo nemocí z povolání pouze tehdy, je-li přítomen člen náhradové komise z příslušné odborové organizace nebo má-li náhradová komise k dispozici jeho písemné stanovisko k projednávané věci.

Povinnost zaměstnavatele přijímat preventivní opatření k předcházení rizikům vzniku pracovních úrazů vyplývá z ustanovení § 102 zákona č. 262/2006 Sb. Ustanovení § 105 téhož právního předpisu ukládá zaměstnavateli povinnost vždy objasnit příčiny a okolnosti vzniku pracovního úrazu mimo jiné za účasti odborové organizace a přijímat opatření proti opakování takového úrazu. V rámci Policie České republiky je plnění těchto povinností zajištěno jednak nařízením MV č. 56/2011, které ve svém čl. 15 upravuje šetření příčin úrazů v útvarech ministerstva, a jednak výše uvedeným interním aktem řízení policejního prezidenta, který ukládá přímému nadřízenému postiženého pracovníka mimo jiné vyšetřit za účasti zástupce odborové organizace příčiny a okolnosti vzniku úrazu, zejména, zda nebyl způsoben pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky, a stanovit potřebná opatření proti opakování podobných úrazů. Přijímaná opatření mohou být technického, technologického nebo organizačního rázu, mohou směřovat například k nahrazování nebezpečných technologií a pracovních prostředků méně nebezpečnými nebo méně rizikovými v souladu s vývojem poznatků vědy a techniky nebo k omezování počtu pracovníků vystavených působení rizikových faktorů pracovních podmínek na nejnižší počet nutný pro zajištění provozu.              

Ad 3. Policie České republiky jako bezpečnostní sbor je povinna zajistit bezpečnost a ochranu zdraví svých příslušníků při výkonu služby s ohledem na rizika spojená s možným ohrožením jejich života a zdraví. Tato povinnost vyplývá z ustanovení § 86 a následujících zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 361/2003 Sb.“). Za plnění úkolů bezpečnostního sboru v péči o bezpečnost a ochranu zdraví při výkonu služby odpovídají služební funkcionáři. K úkolům vedoucích příslušníků a zaměstnanců Policie České republiky všech řídících úrovní, respektive stupňů řízení patří vyhledávání rizik, jež hrozí příslušníkům a zaměstnancům Policie České republiky při výkonu služby a práce v různých oblastech působnosti tohoto bezpečnostního sboru, zjišťování jejich příčin a zdrojů a přijímání opatření k jejich odstranění nebo minimalizaci. V této souvislosti služební funkcionáři vydávají interní akty řízení upravující podmínky výkonu služby v zájmu prevence rizik. Příkladem takových opatření je vybavení příslušníků Policie České republiky osobními ochrannými prostředky v souladu s ustanovením § 89 zákona č. 361/2003 Sb., jež upravuje interní akt řízení policejního prezidenta stanovující systemizaci ochranných prostředků Policie České republiky proti střelám, bodným zbraním a střepinám.      

Ad 4. Viz ad 1., 2. a 3.

Nařízení MV č. 56/2011, včetně jeho čl. 21, je v rámci Policie České republiky vzhledem k členitosti její organizační struktury a rozmanitosti činností, jež jsou náplní její působnosti, implementováno celou škálou interních aktů řízení policejního prezidenta, ředitelů krajských ředitelství policie, která jsou samostatnými organizačními složkami státu, a vedoucích příslušníků a zaměstnanců jednotlivých organizačních článků jednotlivých útvarů tohoto bezpečnostního sboru. Péče o bezpečnost a ochranu zdraví podřízených pracovníků je nedílnou součástí služebních a pracovních povinností vedoucích příslušníků a zaměstnanců Policie České republiky na všech řídících úrovních a stupních řízení. Implementace nařízení MV č. 56/2011 v podmínkách Policie České republiky tak zahrnuje organizační řády jejích útvarů, včetně organizačního řádu Policejního prezidia České republiky, interní akty řízení ředitelů krajských ředitelství policie, které upravují plnění úkolů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu služby a při práci a stanovují jednotný postup při provádění školení v této oblasti, anebo interní akty řízení policejního prezidenta upravující činnost v jednotlivých úsecích působnosti Policie České republiky a zároveň zmocňující podřízené vedoucí policisty a zaměstnance k vydání vlastních interních aktů řízení podrobněji upravujících specializované činnosti v rámci jejich kompetencí.       

Ad 5. Policie České republiky disponuje požadovanými statistickými údaji počínaje kalendářním rokem 2015 (vizte následující tabulku).    

Rok

Podíl

2015

muži

84,9%

ženy

15,1%

2016

muži

84,8%

ženy

15,2%

2017

muži

84,6%

ženy

15,4%

2018

muži

84,4%

ženy

15,6%

2019

muži

84,1%

ženy

15,9%

2020

muži

83,8%

ženy

16,2%

2021

muži

83,4%

ženy

16,6%

2022

muži

82,7%

ženy

17,3%

2023

muži

82,0%

ženy

18,0%

2024

muži

81,3%

ženy

18,7%

Ad 6. Počet dopravních nehod s účastí služebních dopravních prostředků Policie České republiky (dále jen „SDP P ČR“) v členění podle zavinění těchto nehod je uveden v následující tabulce.  

Rok

Počet dopravních nehod s účastí SDP P ČR

Počet dopravních nehod zaviněných SDP P ČR

Počet dopravních nehod nezaviněných SDP P ČR

2015

1240

703

537

2016

1378

803

575

2017

1392

877

515

2018

1337

808

529

2019

1294

791

503

2020

1270

804

466

2021

1390

878

512

2022

1358

872

486

2023

1375

846

529

  

PhDr. Jiří Vokuš, 24. ledna 2025

vytisknout  e-mailem